کردهای سوریه در میانه سه تجربه

طی هفته‌های اخیر، روابط کردهای سوریه و دولت بشار اسد محل توجه تحلیل‌گران و رسانه‌ها بود. این دو بازیگر ملی و فروملی اکنون بیشتر از هر زمانی طی سال‌های بحرانی، بر مسیر تعامل تاکید دارند. به نظر می‌رسد کردها اکنون سه تجربه را در مقابل خود می‌بینند و دیگر شعارهای حداکثری استقلال‌خواهانه سر نمی‌دهند اگرچه گاهی اوقات از این شعارها، جهت دستیابی به خواسته‌های خود، استفاده ابزاری نمایند.

کردهای سوریه در میانه سه تجربه

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸طی هفته‌های اخیر، روابط کردهای سوریه و دولت بشار اسد محل توجه تحلیل‌گران و رسانه‌ها بود. این دو بازیگر ملی و فروملی اکنون بیشتر از هر زمانی طی سال‌های بحرانی، بر مسیر تعامل تاکید دارند. به نظر می‌رسد کردها اکنون سه تجربه را در مقابل خود می‌بینند و دیگر شعارهای حداکثری استقلال‌خواهانه سر نمی‌دهند اگرچه گاهی اوقات از این شعارها، جهت دستیابی به خواسته‌های خود، استفاده ابزاری نمایند. این سه تجربه عبارتند از؛

1-تردید در همراهی حامیان؛ عملکرد ایالات متحده آمریکا در همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق از یک‌سو و عملکرد این کشور در قبال رفتارهای هجومی ترکیه نسبت به کردهای سوریه از سوی دیگر، آن‌ها را به این باور رسانده که در طرح کلان آمریکا برای سوریه و منطقه، چندان ارزش راهبردی ذاتی نداشته و عمدتا به‌عنوان یک ابزار تلقی می‌شوند. لذا اطمینان به چنین دولتی و آغاز ریسک استقلال‌خواهی و تجزیه‌طلبی می‌تواند عملا آن‌ها را از شرایط فعلی‌شان نیز عقب براند.

2-شکست تاریخی بارزانی؛ اصرار کور مسعود بارزانی رئیس پیشین اقلیم کردستان عراق بر برگزاری همه‌پرسی استقلال این اقلیم، ناشی از یک تحلیل اشتباه بود. بارزانی فکر می‌کرد در شرایط پساداعش، می‌تواند خواسته‌ی خود را عملی سازد در حالی که آن‌چه رخ داد، وادارسازی نیروهای پیشمرگ به عقب‌نشینی به مرزهای مشخص‌شده‌ی اقلیم بود. لذا کردهای سوریه می‌کوشند از این تجربه شکست‌خورده در عراق درس گرفته و مدبرانه‌تر حرکت کنند.

3-وضعیت تلخ پیش از بحران؛‌ کردهای سوریه با همه مشکلاتی که اکنون با آن روبرو هستند، در جایگاهی بسیار رفیع‌تر از سال‌های قبل از بحران ایستاده‌اند. آن‌ها در سال‌های ریاست حافظ اسد و حتی پسرش بشار، به لحاظ کرامت انسانی و اثرگذاری و آزادی‌های سیاسی، وضعیت وخیمی داشتند. کردهای سوریه حتما به این اندیشیده‌اند که هرگونه اقدامی برای بهبود وضعیت‌شان در آینده، نباید به‌گونه‌ای باشد که آن‌ها را به سال‌های بد پیش از بحران بازگرداند. لذا ارزش شرایط کنونی را به خوبی می‌دانند.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه