بریکس و مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی ایالات‌متحده

دهمین اجلاس سران بریکس که طی روزهای گذشته در پایتخت آفریقای جنوبی برگزار شد، حاوی نشانه‌ها و پیام‌هایی خاص در حوزه‌ی اقتصاد بین‌الملل بود و به‌شدت تحت تأثیر جنگ تجاری آمریکا و یک‌جانبه‌گرایی این کشور قرار داشت.

بریکس و مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی ایالات‌متحده

📝 دهمین اجلاس سران بریکس که طی روزهای گذشته در پایتخت آفریقای جنوبی برگزار شد، حاوی نشانه‌ها و پیام‌هایی خاص در حوزه‌ی اقتصاد بین‌الملل بود و به‌شدت تحت تأثیر جنگ تجاری آمریکا و یک‌جانبه‌گرایی این کشور قرار داشت.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- بریک (پیش از پیوستن آفریقای جنوبی) در پی بحران اقتصادی سال 2008 از میان کشورهای درحال‌توسعه سر برآورد و در حال حاضر تبدیل به یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی جهان شده است.

2- اگر در دوره‌ای از تاریخ، قدرت نظامی مؤلفه‌ی اصلی نوع نظم بین‌المللی و جایگاه بازیگران مختلف در آن بود، می‌توان گفت در حال حاضر روزبه‌روز، قدرت اقتصادی اهمیت بیشتری نسبت به قدرت نظامی پیدا کرده و در حال تبدیل‌شدن به اصلی‌ترین شاخص نظم بین‌المللی و جایگاه بازیگران در آن است.

3- از این حیث، بریکس را -به جهت آنکه نظم اقتصادی کنونی حاکم بر جهان را چندان برنمی‌تابد و خواستار تغییر آن است- می‌توان نوعی بازیگر تجدیدنظرطلب در این حوزه دانست.

4- در این میان، روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات‌متحده و شدت یافتن یک‌جانبه‌گرایی و سیاست‌های حمایتی در حوزه‌ی اقتصادی، میتواند منجر به تقویت روند تجدیدنظرطلبی در میان کشورهای فوق شود.

5- همچنین تداوم سیاست‌های ایالات‌متحده، ممکن است اقتصادهای در حال ظهور را بیش‌ازپیش در برابر آن کشور متحد نموده و در بلندمدت منجر به تضعیف جایگاه آن در نظم اقتصادی بین‌المللی گردد.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه