تهدید مشاور موگرینی؛ مؤثر یا بی‌اثر؟

هفته‌ی گذشته، ناتالی توچی، مشاور ویژه‌ی مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، اعلام کرد بنگاه‌های اروپایی‌ای که با تبعیت از تحریم‌های آمریکا تجارت با ایران را متوقف کنند، می‌توانند در معرض تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا قرار گیرند. بااین‌حال، اعتبار تهدید خانم توچی، محل ابهام و تردید بسیاری از تحلیل‌گران است.

تهدید مشاور موگرینی؛ مؤثر یا بی‌اثر؟

📝 هفته‌ی گذشته، ناتالی توچی، مشاور ویژه‌ی مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، اعلام کرد بنگاه‌های اروپایی‌ای که با تبعیت از تحریم‌های آمریکا تجارت با ایران را متوقف کنند، می‌توانند در معرض تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا قرار گیرند.

بااین‌حال، اعتبار تهدید خانم توچی، محل ابهام و تردید بسیاری از تحلیل‌گران است.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- تهدید خانم توچی، طبق قوانین مسدودساز اتحادیه‌ی اروپا انجام شده است. این قانون در سال 1996 به‌منظور مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه‌ی دولت کلینتون علیه ایران و لیبی تدوین شد و به دلیل عقب‌نشینی دولت وقت ایالات‌متحده، عملاً به مرحله‌ی اجرا نرسید.

2- مطابق ماده‌ی 5 قانون مسدودساز، زیرساخت حقوقی مجازات تبعیت‌کنندگان از تحریم‌های یک‌جانبه‌ی آمریکا علیه ایران فراهم شده است. گرچه ماده‌ی مذکور صراحتاً هیچ مجازاتی را تعیین نکرده، بااین‌حال، به‌صراحت ذکرشده هیچ فرد یا بنگاهی در حوزه‌ی صلاحیت اتحادیه (مطابق ماده‌ی 11) حق ندارد به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از تحریم‌هایی که در ضمیمه‌ی آن قانون مشخص‌شده، پیروی نماید.

3- همراهی با تحریم‌های ایران، به‌منزله‌ی عدم رعایت ماده‌ی فوق است و می‌تواند زمینه‌ی حقوقی لازم را جهت اعمال مجازات فراهم آورد.

4- بااین‌حال، همین ماده اِشعار می‌دارد درصورتی‌که عدم همراهی با تحریم‌ها، آسیب‌هایی جدی به منافع بنگاهی بزند، آن بنگاه می‌تواند درخواست معافیت از شمول قانون اتحادیه را به کمیسیون اروپا تسلیم کند.

5- در تحلیل این بند، باید در نظر داشت که با توجه به شرایط حال حاضر و وابستگی منافع اقتصادی بنگاه‌های اروپایی به اقتصاد و نظام مالی ایالات‌متحده، بنگاه‌های بزرگ بسیاری ذیل این استثنا قرار می‌گیرند و قانون مسدودساز عملاً بی‌اثر خواهد شد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه