عربستان و حجاج ایرانی؛ خبری در راه است؟

طی روزهای اخیر، دو رویداد در مراسم حج باعث شد تا برخی، بهبود روابط ریاض و تهران را محتمل بدانند؛

عربستان و حجاج ایرانی؛ خبری در راه است؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸طی روزهای اخیر، دو رویداد در مراسم حج باعث شد تا برخی، بهبود روابط ریاض و تهران را محتمل بدانند؛

1- ابتدا وزیر حج عربستان در حالی که به بازدید با حجاج خارجی می‌پرداخت، به سراغ چند ایرانی رفته و گفت که خدا را برای رسیدن آنها به مدینه و سلامت‌شان شاکر است و برای آنها دعا کرد که به مکه رفته و مناسک حج را به جای آورند.

2- پادشاه عربستان نیز در پیامی به حجاج ایرانی که به زبان فارسی منتشر شد، از خداوند متعال خواست که عبادت‌ آن‌ها را پذیرفته و توفیق ادای حج مبرور را که پاداشی جز بهشت ندارد ، نصیب‌شان فرماید.

🔸بر همین اساس، یکی از روزنامه‌های کشور نوشت: «کارشناسان سیاسی می‌گویند این اقدام شاه عربستان که تازگی دارد، می‌تواند به معنای ابراز تمایل دولت عربستان به از سرگیری رابطه با جمهوری اسلامی ایران باشد.» اما آیا این‌گونه است؟ دو نکته در این خصوص، قابل توجه است:

1- استقبال از حجاج ایرانی و گفتگو با آن‌ها از سوی برخی مقامات سعودی، سال گذشته نیز صورت گرفت و امر جدیدی نیست.

2- پیام ملک سلمان، علاوه بر فارسی به پنج زبان دیگر نیز منتشر شده است. لذا سلمان، پیام اختصاصی به حجاج ایرانی نداده است.

🔸آیا خبری در دراه است؟ حداقل دو نکته در این خصوص وجود دارد؛

1- راهبرد کلان عربستان در قبال ایران کاملا مشخص است. ریاض که آشکارا از اغتشاشات دی‌ماه 96 حمایت کرد، در پی ارائه تصویری مطلوب از خود به مردم ایران است تا آن‌ها را با خود همراه و از نظام جمهوری اسلامی دور سازد. چنین رویکردی را می‌توان در متن رویکردهای رسانه‌ای ریاض نیز مشاهده کرد. لذا حاکمان عربستان می‌کوشند در چارچوب یک دیپلماسی عمومی فعال در قبال مردم ایران، خود را در قامت خادم حرمین شریفین نشان دهند که ورای اختلاف با نظام ایران، می‌کوشند با حجاج ایرانی رفتاری مناسب داشته باشند.

2- با عملیاتی‌شدن بخشی از تحریم‌های تعلیق‌شده آمریکا علیه ایران، عربستان در انتظار بازگشت تحریم‌های اصلی در آبان‌ماه است تا اثر آن را بر رفتار منطقه‌ای ایران مشاهده کند. لذا به صورت تحلیلی، تا زمان اثرگذاری این مجموعه تحریم‌ها بر وضعیت داخلی ایران، احتمالا تغییری در رفتار خود در قبال ایران ایجاد نخواهد کرد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه