راهکارهای ایران دربرابر معامله قرن

به طور بسیار خلاصه می‌توان معامله قرن را طرحی به منظور پایان بخشیدن به مسئله فلسطین با نابودی مقاومت در نوار غزه و شکل‌گیری رژیم صهیونیستی حداکثری به پایتختی قدس که بخش زیادی از کرانه باختری را هم شامل می‌شود دانست.

« معامله قرن»، اصطلاحی است در ماه‌های اخیر بسیار شنیده می‌شود؛ طرح آمریکایی‌ها و صهیونیست‌های حاضر در کاخ سفید و تیم مدیریتی رئیس‌جمهوری آمریکا از جمله کوشنر داماد یهودی تندرو و صهیونیست ترامپ است. به طور بسیار خلاصه می‌توان معامله قرن را طرحی به منظور پایان بخشیدن به مسئله فلسطین با نابودی مقاومت در نوار غزه و شکل‌گیری اسرائیل حداکثری به پایتختی قدس که بخش زیادی از کرانه باختری را هم شامل می‌شود دانست.

 

معامله قرن را باید جدی گرفت

مجموعه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های زیادی از سوی محور صهیونیستی کابینه ترامپ به مدیریت کوشنر داماد ترامپ زنگ خطر جدی بودن تصمیم آمریکا برای عملی کردن آرزوی صهیونیست‌ها و عقب‌نشینی آمریکا از تمام رفتارها و سخنان دیپلمات مآبانه در حمایت از حقوق فلسطینیان بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت را به صدا درآورد. نخستین و جدی‌ترین اقدام عملی آمریکا در این مسیر، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی بود. این اقدام آغازی بود بر عملیاتی کردن معامله قرن و عبور آمریکا از تمام سیاست‌های پیشین خود در حمایت‌های صوری‌اش از تحقق صلح و دولت فلسطینی بر اساس مرزهای 1948.

 

کار ویژه ایران؛ تقویت موانع تحقق معامله قرن

در ماه‌های گذشته که بیش از هرزمانی اصطلاح معامله قرن به گوش می‌رسد، حساسیت‌ها و توجهات به این موضوع در رسانه‌ها و حتی تصمیم گیران یا مسئولین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران چندان به چشم نمی‌آید. این در حالی است که ایران باید با درک صحیح از این مسئله اقداماتی را به منظور خنثی‌سازی این طرح صهیونیست‌ها در برنامه خود داشته باشد.

افکار عمومی دنیای عرب و حساسیت به عادی‌سازی روابط با اسرائیل

عدم همراهی افکار عمومی و فضای اجتماعی جهان عرب و اسلام می‌تواند به یک مانع اصلی در تحقق معامله قرن تبدیل شود. افکار عمومی کشورها را نباید دست‌کم گرفت. اگر جامعه کشورهای عربی مخصوصاً مصر و اردن با طرح مخالفت جدی نمایند، قطعاً معامله قرن دچار چالش خواهد شد؛ زیرا تغییر وضعیت جغرافیایی صحرای سینا و واگذاری بخشی از آن به مصر و همچنین افزوده شدن آوارگان فلسطینی به اردن دو مسئله‌ای است که جز با همراهی مردم مصر و اردن امکان تحقق وجود ندارد.

جمهوری اسلامی ایران باید با ترسیم یک سیاست هوشمندانه رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی مخصوصاً در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و … که نفوذ بیشتری برای اقناع سیاسی دارد، فضای حساسیت جهان اسلام را علیه معامله قرن را دوچندان نماید.

مقاومت نوار غزه و حماس؛ مانع اصلی تحقق معامله قرن

اکنون یکی از اصلی‌ترین موانع تحقق معامله قرن، وجود مقاومت نوار غزه است. ابتکار حماس در ماه‌های گذشته با راهپیمایی بازگشت و بادبادک‌های آتشین، معادلات صهیونیست‌ها را برای سازش بزرگ و تسلیم نمودن فلسطینیان را کامل بر هم زده است. جمهوری اسلامی ایران با تداوم حمایت‌های نظامی و تشدید حمایت‌های سیاسی خود از جریانات حماس و جهاد اسلامی می‌تواند نقش مستقیمی در عدم تحقق معامله قرن شود. هوشمندی ایران در ترمیم روابط خود با حماس و بازگشت روابط جریان‌های محور مقاومت در لبنان و فلسطین به پیش از بحران سوریه در این برهه کنونی، فرصتی خوبی در اختیار جریان ضد صهیونیستی منطقه برای برنامه ریزی علیه معامله قرن ایجاد نموده است.

توجیه افکار عمومی داخلی؛ لازمه عملکرد منطقه‌ای

اما مهم‌ترین مسئله که به نوعی مقدمه‌ای برای عملیاتی کردن سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران علیه طرح صهیونیست‌هاست توجیه افکار عمومی، جریان‌های حزب اللهی و نخبگان تأثیرگذار در حوزه منطقه‌ای نسبت به معامله قرن است. متأسفانه شرایط اقتصادی و سیاسی داخلی در دو سال اخیر موجب شده توجهات به فلسطین و تحولات آن در حاشیه قرار بگیرد. بی تفاوتی در ایران بالاخص رسانه ها به تحولاتی چون انتقال سفارت، عملیات قدس و بسته شدن این مسجد، راهپیمایی های بازگشت و … به خوبی نشان داد که حساسیت‌ها نسبت به مسئله فلسطین در جایگاه خود قرار ندارد. با توجه به طرح آمریکایی‌ها برای تشدید فشار بر ایران و تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران در منطقه، توجیه افکار عمومی به مسئله فلسطین الزامی بسیار حیاتی است.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست
  • منبع: نسیم آنلاین

ارسال دیدگاه