ترکیه و عملیات آزادسازی ادلب

با پیروزی‌های متعدد ارتش سوریه و متحدانش در جبهه جنوب، اکنون استان ادلب به‌عنوان هدف جدید برای آزادسازی معرفی شده است. اما واقعیت این است که آزادسازی این استان از پیچیدگی‌های سیاسی خاصی برخوردار است که جبهه جنوب با وجود هم‌جواری با سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از چنین حساسیت‌هایی برخوردار نبود.

ترکیه و عملیات آزادسازی ادلب

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸با پیروزی‌های متعدد ارتش سوریه و متحدانش در جبهه جنوب، اکنون استان ادلب به‌عنوان هدف جدید برای آزادسازی معرفی شده است. اما واقعیت این است که آزادسازی این استان از پیچیدگی‌های سیاسی خاصی برخوردار است که جبهه جنوب با وجود هم‌جواری با سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از چنین حساسیت‌هایی برخوردار نبود.

🔸مهم‌ترین پیچیدگی که می‌تواند حتی بر اصل عملیات اثرگذار باشد، موضع ترکیه در قبال ادلب است. ترکیه معتقد است که راهکار حل بحران در استان ادلب، نظامی نیست. این در حالی است که ترکیه پیش از این، با حمایت‌های تسلیحاتی و لجستیکی از گروه‌های تروریستی مستقر در ادلب، زمینه تقویت این گروه‌ها در این استان را فراهم کرده بود.

🔸ترکیه اگرچه به‌ظاهر جبهه النصره را تروریستی می‌داند اما به دلیل هم‌جواری استان ادلب با ترکیه، بر این باور است که می‌تواند از موقعیت این گروه و سایر گروه‌های حاضر در بحران سوریه، برای چانه‌زنی جهت کسب مطلوبیت‌های خود در بحران سوریه بهره برد. لذا به‌راحتی گزینه نظامی در ادلب را نخواهد پذیرفت.

🔸وزارت دفاع روسیه به‌تازگی اعلام کرده است که طرحی را برای استان ادلب به ترکیه ارائه کرده است. جزئیات این طرح اعلام نشده اما احتمالا در مسیر کسب رضایت نسبی ترکیه خواهد بود و رویکرد نظامی برای آزادسازی این استان را دستخوش تغییراتی خواهد ساخت.

🔸بر اساس توافق آستانه چهار میان ایران، روسیه و ترکیه، چهار منطقه در سوریه از جمله استان ادلب، مناطق کاهش تنش نامیده شدند تا آتش‌بس در آن‌ها حکمفرما باشد. البته در این توافق بر مبارزه با جبهه النصره و داعش که در لیست گروه‌های تروریستی هستند، تاکید شد. با توجه به حضور جبهه النصره در ادلب، مبارزه با این گروه کاملا در چارچوب توافق‌ آستانه است که ترکیه نیز در آن حضور موثر داشته است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه