تحریم‌های ایالات‌متحده؛ همراهی یا عدم همراهی بانک‌های آمریکایی

طی روزهای اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال عدم همراهی دو بانک بزرگ آمریکایی (جی پی مورگان و سیتی بانک) با تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران به نقل از واشنگتن فری بیکن منتشر شده است. این رسانه ادعا کرده بانک‌های مذکور از پاسخ به این سؤال که آیا قصد دارند دسترسی ایران را به خدمات مالی قطع کنند، امتناع کرده‌اند.

تحریم‌های ایالات‌متحده؛ همراهی یا عدم همراهی بانک‌های آمریکایی

📝 طی روزهای اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال عدم همراهی دو بانک بزرگ آمریکایی (جی پی مورگان و سیتی بانک) با تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران به نقل از واشنگتن فری بیکن منتشر شده است. این رسانه ادعا کرده بانک‌های مذکور از پاسخ به این سؤال که آیا قصد دارند دسترسی ایران را به خدمات مالی قطع کنند، امتناع کرده‌اند.

❓اما آیا بانک‌های آمریکایی می‌توانند از همراهی با تحریم‌های آن کشور سر باز زنند؟

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- دسترسی ایران به سوئیفت، در اسفندماه سال 1390، در پی تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا قطع و پس از اجرایی شدن برجام، امکان استفاده از این پیام‌رسان بین‌بانکی برای ایران فراهم شد.

2- همکاری یا عدم همکاری بانک‌های آمریکایی با ایران، ارتباطی با دسترسی ایران به سوئیفت ندارد. حتی اگر اتحادیه‌ی اروپا دسترسی ایران به سوئیفت را قطع نکند، مطابق قوانین ایالات‌متحده، تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی آمریکایی مجبور خواهند بود از هرگونه تعامل مالی و بانکی با ایران خودداری کنند.

3- خبر عدم همکاری این بانک‌ها با تحریم‌های آمریکا در حالی منتشر شده که بانک جی پی مورگان حتی پیش از خروج ایالات‌متحده از برجام نیز مجوز تعاملات مالی با ایران را نداشته و تنها در موارد محدودی با هماهنگی با دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک)، به تعامل با ایران پرداخته است.

4- علاوه بر موارد فوق، تجربه نشان داده بانک‌های آمریکایی، تعامل و همکاری با ایران را به قیمت تحمل جریمه‌های سنگین از سوی دولت آن کشور انتخاب نمی‌کنند.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه