عملیات آزادسازی ادلب و هشدارهای شیمیایی دو طرف

با گذشت حدود هفت سال از بحران سوریه، به نظر می‌رسد اکنون بازیگران مختلف با ارزیابی رفتارهای سیاسی، میدانی و روانی یک‌دیگر، به یک جمع‌بندی در قبال عملکردهای یک‌دیگر دست یافته‌اند. یکی از شواهد چنین گزاره‌ای، هشدارهایی است که این روزها در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در عملیات آزادسازی ادلب داده می‌شود؛

عملیات آزادسازی ادلب و هشدارهای شیمیایی دو طرف

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸با گذشت حدود هفت سال از بحران سوریه، به نظر می‌رسد اکنون بازیگران مختلف با ارزیابی رفتارهای سیاسی، میدانی و روانی یک‌دیگر، به یک جمع‌بندی در قبال عملکردهای یک‌دیگر دست یافته‌اند. یکی از شواهد چنین گزاره‌ای، هشدارهایی است که این روزها در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در عملیات آزادسازی ادلب داده می‌شود؛

▫️از یک‌سو، روسیه، سوریه، حزب‌الله و ایران هشدار می‌دهند که امکان یک عملیات شیمیایی طراحی‌شده از سوی تروریست‌ها در ادلب وجود دارد تا زمینه را برای جریحه‌دار کردن افکار عمومی فراهم کرده، ارتش سوریه را متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی کنند و در نهایت بهانه کافی برای دولت آمریکا جهت حمله مجدد به سوریه را محیا سازند.

▫️از سوی دیگر، آمریکا در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی، به ارتش سوریه هشدار داد. جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، ارتش سوریه را از استفاده از چنین سلاح‌هایی در ادلب برحذر داشته و گفته است که در صورت استفاده، آمریکا واکنش نشان خواهد داد.

🔻آیا هشدارهای آمریکا معتبر است؟ به چند دلیل، این هشدارها نامعتبر است؛

▪️ارتش سوریه و متحدانش در معادلات میدانی و توان نظامی، دست برتر را داشته و نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی که موجب حساسیت بیشتر می‌شود، ندارند.
▪️عملیات‌های شیمیایی عمدتا در زمانی صورت گرفته است که تروریست‌ها در یک قدمی شکست در آن منطقه بوده‌اند، لذا به صورت تحلیلی، طبیعی نیست که ارتش سوریه در یک قدمی پیروزی از یک سلاح نامتعارف استفاده کند.
▪️اسناد مشخصی وجود دارد که از مشارکت کلاه سفیدها با همکاری تروریست‌ها در چارچوب صحنه‌سازی شیمیایی حکایت می‌کند.

🔻چرا هشدارهای روسیه و سوریه، معتبر است؟ حداقل سه دلیل در این خصوص قابل طرح است؛

▪️تروریست‌ها نیازمند همراه‌سازی افکار عمومی و مظلوم‌نمایی هستند.
▪️با توجه به رویکردهای ترامپ، تروریست‌ها می‌دانند که یک حمله شیمیایی و اتهام‌زنی به ارتش سوریه، امکان حمله آمریکا به سوریه را تقویت می‌کند، هرچند به صورت محدود.
▪️تروریست‌ها به توقف – هرچند محدود- عملیات نظامی، زیر سایه اتهام‌زنی شیمیایی به ارتش سوریه نیازمند هستند تا راهی برای رهایی از مرگ حتمی بیابند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه