کمک 18 میلیون یورویی اتحادیه‌ی اروپا؛ ابهامات و ملاحظات

طی روزهای گذشته، اخباری مبنی بر کمک 18 میلیون یورویی اتحادیه‌ی اروپا سؤالات و ابهاماتی را پیرامون هدف، حوزه‌ها و عوامل اجرایی آن ایجاد کرده است.

کمک 18 میلیون یورویی اتحادیه‌ی اروپا؛ ابهامات و ملاحظات

📝 طی روزهای گذشته، اخباری مبنی بر کمک 18 میلیون یورویی اتحادیه‌ی اروپا سؤالات و ابهاماتی را پیرامون هدف، حوزه‌ها و عوامل اجرایی آن ایجاد کرده است.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

📌 مطابق آنچه اعلام شده، کمک مذکور بخشی از 50 میلیون یورویی است که اروپا در چارچوب بسته‌ی پیشنهادی اروپا جهت حفظ برجام ارائه می‌دهد.

⭕️ ابهامات مهمی که در این زمینه وجود دارد، این است که این بودجه با چه هدفی، در چه حوزه‌هایی و با چه کیفیتی اختصاص می‌یابد؟

1- از حیث هدف، مبلغ مذکور جهت حفظ برجام و باقی ماندن محدودیت‌های هسته‌ای ایران، با کمترین هزینه‌ی ممکن به کشورمان اختصاص یافته است. این مبلغ ناچیز در حالی به ایران اختصاص یافته که خطوط هواپیمایی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان، به‌صورت هم‌زمان و هماهنگ، پروازهای خود به ایران تعطیل کردند.

2- حوزه‌های فعالیت پروژه‌ی مذکور نیز از جمله مهم‌ترین ابهامات آن است؛ مبلغ اختصاص داده‌شده، گرچه ناچیز است، درصورتی‌که به برخی حوزه‌ها سرازیر شود، می‌تواند برخی مسائل امنیتی را پیش روی کشور قرار دهد. این مسئله زمانی بیشتر احساس می‌شود که بدانیم میزان 8 میلیون یورو از مبلغ مذکور، به حوزه‌ی محیط‌زیست اختصاص یافته است.

3- از حیث عوامل اجرایی، باید توجه داشت مجری برخی طرح‌های اروپا در این حوزه، آژانس‌های کشورهای اروپایی هستند که خود این موضوع نیز می‌تواند حاوی ملاحظات و پیام‌های امنیتی جدی برای مجموعه‌ی کشور باشد.

4- مبلغ اختصاص داده‌شده، در برابر سرمایه‌ی عظیم بلوکه‌شده‌ی ایران در برخی کشورهای اروپایی (به‌عنوان‌مثال آلمان)، بسیار ناچیز بوده و شایسته است دستگاه دیپلماسی تمرکز اصلی خود را بازگشت این سرمایه‌ها به کشور قرار دهد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه