تلاش آمریکا برای مقابله با افزایش نفوذ روسیه در اروپا

طی هفته‌های گذشته، بحث‌ها راجع به خط لوله‌ی نورد استریم 2 مجدداً میان آلمان و ایالات‌متحده پررنگ‌تر شده و مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند احتمال وضع تحریم علیه شرکت‌های دخیل در این پروژه وجود دارد. در صورت وضع تحریم، شرکت‌هایی از کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه و هلند مورد مجازات قرار خواهند گرفت.

تلاش آمریکا برای مقابله با افزایش نفوذ روسیه در اروپا

📝 طی هفته‌های گذشته، بحث‌ها راجع به خط لوله‌ی نورد استریم 2 مجدداً میان آلمان و ایالات‌متحده پررنگ‌تر شده و مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند احتمال وضع تحریم علیه شرکت‌های دخیل در این پروژه وجود دارد.

در صورت وضع تحریم، شرکت‌هایی از کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه و هلند مورد مجازات قرار خواهند گرفت.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

📌خط لوله‌ی نورد استریم 2، بزرگ‌ترین خط لوله‌ی زیردریایی جهان است که گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک، به آلمان می‌رساند.

📌ایالات‌متحده، لهستان و اوکراین جدی‌ترین مخالفان این پروژه هستند؛ تا جایی که احتمال وضع تحریم از سوی آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی بالا رفته است.

⭕️ عمده‌ترین دلایل مخالفت این کشورها با طرح مزبور، عبارت‌اند از:

1- سیاسی: خط لوله‌ی نورد استریم –درصورتی‌که به مرحله‌ی بهره‌برداری برسد- صادرات گاز روسیه به اروپا را دو برابر می‌کند و می‌تواند منجر به افزایش وابستگی اروپا به روسیه در حوزه‌ی انرژی شود.

2- امنیتی و نظامی: تعبیه‌ی خط لوله در دریای بالتیک، می‌تواند امکان کار گذاشتن تجهیزات جاسوسی را برای آن کشور در طول مسیر خط لوله فراهم کند. علاوه بر این، وجود خط لوله، می‌تواند توجیه کافی را جهت افزایش حضور نظامی روسیه در دریای مزبور فراهم کند.

همچنین، طرح نورد استریم می‌تواند با کاهش وابستگی اروپا به خط لوله‌ای که از اوکراین می‌گذرد، جایگاه آن کشور را در معادلات امنیتی اروپا تغییر دهد.

3- اقتصادی: خط لوله‌ی نورد استریم، منجر به از بین رفتن درآمد ترانزیتی اوکراین به میزان بیش از 700 میلیون دلار در سال می‌شود.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه