آمریکا و عراق؛ خبرسازی موشکی برای ایران!

طی روزهای اخیر، مقامات و رسانه‌های آمریکایی از اعطای موشک‌های بالستیک از سوی ایران به حشد الشعبی در عراق خبر داده‌اند. پامپئو وزیر خارجه آمریکا در این خصوص گفته است: «عمیقأ نگران گزارشها درباره انتقال موشک‌های بالستیک توسط ایران به داخل خاک عراق هستیم. بغداد باید درباره آنچه در عراق اتفاق می‌افتد تصمیم بگیرد، نه تهران.»

آمریکا و عراق؛ خبرسازی موشکی برای ایران!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸طی روزهای اخیر، مقامات و رسانه‌های آمریکایی از اعطای موشک‌های بالستیک از سوی ایران به حشد الشعبی در عراق خبر داده‌اند. پامپئو وزیر خارجه آمریکا در این خصوص گفته است: «عمیقأ نگران گزارشها درباره انتقال موشک‌های بالستیک توسط ایران به داخل خاک عراق هستیم. بغداد باید درباره آنچه در عراق اتفاق می‌افتد تصمیم بگیرد، نه تهران.»

🔻اما چرا چنین خبرسازی‌ای در شرایط کنونی صورت گرفته است؟

🔸برت مگ گورک، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌‌المللی علیه داعش که در عراق مستقر است، چندین هفته است که در پی ایجاد آرایشی در میان گروه‌ها و جریان‌های عراقی است تا نخست‌وزیر عراق به‌گونه‌ای که مطلوب آمریکا باشد، انتخاب شود.

🔸آمریکا مشخصا یک هدف اساسی دارد؛ شیعیان، به صورت یکپارچه، آن اکثریتی نباشند که نخست وزیر را انتخاب می‌کند. چنین هدفی نیازمند دو مقدمه است؛

1- بازی در زمین شیعیان برای همراه‌سازی برخی از جریان‌های موجود در آن

2- بازی با مهره کردها و سنی‌ها برای ائتلاف با شیعیانِ همراه‌شده جهت تشکیل اکثریت و در نتیجه انتخاب نخست‌وزیر مطلوب

🔸آمریکا تا کنون به بخشی از اهداف خود دست یافته است؛ همه گروه‌های شیعه زیر یک چتر قرار نگرفته‌اند. اما این برای آمریکا کافی نیست؛ بایدگروه‌های شیعه نزدیک‌تر به ایران تضعیف شده و توان نقش‌آفرینی موثر در انتخاب نخست‌وزیر را نداشته باشند. حداقل دو گزینه در این خصوص وجود دارد؛

1- مدیریت کنش‌های سیاسی کردها و اهل سنت تا مبادا زمینه‌ی عاملیت گروه‌های نزدیک‌تر به ایران برای انتخاب نخست‌وزیر را فراهم سازند.

2- افزایش فشار داخلی بر گروه‌های نزدیک‌تر به ایران تا علاوه بر واگراسازی بخشی از افکار عمومی از آن‌ها، هزینه همراهی گروه‌‌های دیگر با آن‌ها افزایش یابد.

✔️به نظر می‌آید خبرسازی در خصوص انتقال موشک‌های بالستیک ایران به عراق، در راستای گزینه دوم صورت گرفته است، به خصوص در شرایطی که احتمال نخست وزیری العبادی کاهش یافته و نقش هادی العامری پررنگ تر شده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه