ترامپ و اسد؛ از حیوان تا پرزیدنت!

بازخوانی مکرر بحران سوریه فواید مختلفی دارد از جمله اخذ درس‌هایی برای حکمرانی، شیوه مدیریت بحران برای ممانعت از تسری و تشدید آن، فهم عینی روند رو به رشد مداخله‌گرایی و توطئه‌پردازی، سیاست‌ورزی چند بعدی و ... . اما به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین فایده‌های این بازخوانی، فهم دستاوردهای غیرقابل انکار محور مقاومت در حمایت از یکی از اعضای خود در مقابل هجمه‌ای گسترده است. نگاه به سرنوشت مواضع قلدرمآبانه مخالفان خارجی بشار اسد، می‌تواند این دستاورد را عینی‌تر سازد؛

ترامپ و اسد؛ از حیوان تا پرزیدنت!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻بازخوانی مکرر بحران سوریه فواید مختلفی دارد از جمله اخذ درس‌هایی برای حکمرانی، شیوه مدیریت بحران برای ممانعت از تسری و تشدید آن، فهم عینی روند رو به رشد مداخله‌گرایی و توطئه‌پردازی، سیاست‌ورزی چند بعدی و … . اما به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین فایده‌های این بازخوانی، فهم دستاوردهای غیرقابل انکار محور مقاومت در حمایت از یکی از اعضای خود در مقابل هجمه‌ای گسترده است. نگاه به سرنوشت مواضع قلدرمآبانه مخالفان خارجی بشار اسد، می‌تواند این دستاورد را عینی‌تر سازد؛

🔸اردوغان در حالی که از ابتدای بحران، فریاد اسقاط اسد را سر می‌داد و از هرچه در توان داشت برای این آرزو هزینه کرد، حالا با عبور از این خواسته‌ی نشدنی، مهم‌ترین مساله‌ی بحران سوریه برای کشورش را تهدیدهای ناشی از کردهای سوریه برای امنیت ملی ترکیه می‌داند. او البته به‌خوبی توان تبدیل تهدید به فرصت را داراست اما مشخصا نسبت به اسد، اردوغان سابق نیست.

🔸وزیر خارجه فرانسه به‌تازگی گفته است اسد جنگ را برد اما در صلح شکست خواهد خود. اعتراف به پیروزی اسد و متحدانش برای فرانسه‌ای که در نشست‌های به اصطلاح دوستان سوریه فعال بوده و به مقری برای اپوزیسیون خارج‌نشین اسد تبدیل شده و پیوسته از آن‌ها حمایت می‌کرد، کار راحتی نیست اما فرانسه ناچار است واقعیت را بپذیرد، اگرچه به شکست‌دادن اسد در صلح امید بسته است.

🔸ترامپ در توئیتی از «پرزیدنت اسد» خواسته تا بی‌پروا به ادلب حمله نکند. فارغ از آن‌چه او درباره ادلب نوشته، «پرزیدنت» خواندن اسد در حالی که همین‌ چند ماه قبل او را «حیوان» خطاب کرده بود، معنادار است. ترامپ همان‌طور که برخی مقامات دولت او هم پیش‌تر گفته‌اند، از سقوط اسد ناامید شده‌ است اگرچه آمریکا برای اهداف خود در سوریه هم‌چنان فعال است.

🔸چنین اعترافاتی را می‌توان در مواضع برخی مقامات کشورهای عربی و غربی نیز شاهد بود، به‌خصوص زمانی که هیئت‌های پارلمانی‌شان را راهی دمشق می‌کنند تا با مقامات سوریه دیدار کنند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه