بحران سوریه؛ نشست تهران در حساس‌ترین زمان

ایران روز جمعه میزبان روسای جمهور ترکیه و روسیه است تا یکی از حساس‌ترین نشست‌های سه‌جانبه درباره سوریه را میزبانی کند. کارویژه‌ی مهم این نشست، مساله‌ی آزادسازی ادلب است؛ مساله‌ای که حالا بین‌المللی شده است.

بحران سوریه؛ نشست تهران در حساس‌ترین زمان

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸ایران روز جمعه میزبان روسای جمهور ترکیه و روسیه است تا یکی از حساس‌ترین نشست‌های سه‌جانبه درباره سوریه را میزبانی کند. کارویژه‌ی مهم این نشست، مساله‌ی آزادسازی ادلب است؛ مساله‌ای که حالا بین‌المللی شده است.

🔸این بار هم مانند برخی جلسات پیشین، ایران و روسیه با ترکیه اختلاف نظراتی دارند. مهم‌ترین وجه اختلافی اما بر سر اصل عملیات نظامی است. آنکارا راهکار حل مساله ادلب را نظامی نمی‌داند. این، جزو نخستین مواضعی بود که به صورت رسمی از سوی مقامات ترکیه بیان شد.

🔸اما اختلاف حالا جدی‌تر شده است؛ اساسا اردوغان وجود تروریست‌ها در ادلب را انکار می‌کند. او در مصاحبه با خبرنگاران، ضمن ادعای اینکه در ادلب فقط مردم حضور دارند نه تروریست‌ها و معارضان مسلح! گفت: «حدود 3.5 میلیون نفر آنجا هستند. روسیه و آمریکا مسئولیت را به یکدیگر پاس می‌دهند. اما اگر موشک‌ها این منطقه را هدف بگیرند، قتل عام وحشتناکی رخ خواهد داد.»

🔸این ادعای بی‌اساس اردوغان در حالی است که جبهه النصره مشخصا در ادلب است و از سوی دیگر حتی بر اساس طرح‌های توافقی و قطع‌نامه‌های شورای امنیت، این گروه به همراه داعش در لیست تروریست‌ها حضور دارد. لذا مبارزه با آن‌ حتی در مناطق کاهش تنش، امری پذیرفته‌شده است.

🔸البته اگرچه اردوغان ساز ناکوک می‌زند و با طرح احتمال گسیل آوارگان از ادلب به ترکیه به دلیل مجاورت جغرافیایی در پی امتیازگیری است، اما با این وجود او چندی پیش به صراحت گفت که آنکارا با تهران و مسکو بر سر ادلب، همکاری خواهد کرد.

🔸واقعیت این است که نشست تهران در یکی از حساس‌ترین زمان‌های بحران سوریه برگزار می‌شود چرا که آزادسازی ادلب می‌تواند بحران سوریه را به پرده‌های پایانی خود وارد سازد. لذا نقش ایران به‌عنوان میزبان در مدیریت این نشست مهم – که واجد برخی اختلاف‌نظرهای جدی است- و تلاش برای رفع موانع در پایان‌بخشی به بحران سوریه از طریق راه‌های بهینه، اساسی است. ایران چه در عملیات آزادسازی شرکت بکند (مانند حلب) و چه شرکت نکند (مانند غوطه شرقی)، جایگاه مهمی در حل مساله‌ی ادلب دارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه