حمله به کنسولگری ایران در بصره؛ سطح تحلیل داخلی عراق

علاوه بر حمله به کنسولگری ایران در بصره که جمعه گذشته صورت گرفت، دفاتر گروه‌ها و جریان‌های نزدیک به ایران در این شهر نیز مورد حمله‌ی آشوب‌گران قرار گرفته است. چنین اقدامی نمی‌تواند بدون اهداف داخلی طراحی شده باشد.

حمله به کنسولگری ایران در بصره؛ سطح تحلیل داخلی عراق

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸علاوه بر حمله به کنسولگری ایران در بصره که جمعه گذشته صورت گرفت، دفاتر گروه‌ها و جریان‌های نزدیک به ایران در این شهر نیز مورد حمله‌ی آشوب‌گران قرار گرفته است. چنین اقدامی نمی‌تواند بدون اهداف داخلی طراحی شده باشد.

🔸به نظر می‌رسد یکی از اهداف مهم طراحان این آشوب‌ها، تصویرسازی منفی از ایران و گروه‌های نزدیک به او از جمله حشد الشعبی است. در این چارچوب، تلاش می‌شود تا مقبولیت این گروه‌ها نزد مردم عراق کاهش یافته و یا کاهش‌یافته تصویرسازی شود به‌گونه‌ای که مردم آن‌ها را بخشی از مشکلات عراق تلقی کنند نه بخشی از راه‌حل. در نهایت نیز هزینه همراهی با این گروه‌ها در فرایندهای سیاسی داخلی عراق که مهم‌ترین آن‌ها در این روزها انتخاب نخست وزیر است، افزایش یابد تا عملا سیاست‌ورزی این گروه‌ها در داخل محدود گردد. این هدف زمانی به صورت کامل برای طراحان این آشوب‌ها محقق خواهدشد که نخست وزیری همسو با سیاست‌های آمریکا و عربستان در عراق بر سر کار آید. لذا آن‌چه در بصره اتفاق افتاد، بناست بخشی از نتیجه‌ی شوم خود را در آرایش سیاسی جدید عراق برای تعیین نخست‌وزیر نشان دهد.

🔸با این وجود، حوادث چندان هم مطابق با این هدف پیش نرفته است. تا اینجای کار، العبادی بزرگ‌ترین بازنده‌ی حوادث بصره بوده است چرا که این حوادث باعث شد تا مقتدی صدر بدنامی العبادی در مدیریت را تحمل نکرده و از ضرورت استعفای او سخن بگوید که عملا به‌معنای عبور صدر و یارانش از کاندیداتوری العبادی برای دور جدید نخست‌وزیری عراق است. مواضع هوشمندانه شخصیت‌های حشد الشعبی در قبال العبادی نیز باعث شد تا او نتواند تحت حمایت آمریکا، از حوادث بصره نمدی برای خود ببافد. حشد الشعبی حالا باید ارزش و خدمات خود به عراق را برجسته سازد. البته باید هم‌چنان منتظر کنش‌ها و واکنش‌های پی‌درپی گروه‌های مختلف سیاسی در عراق بود. حوادث بصره احتمالا نقطه‌ای مهم در فرایند تعیین نخست‌وزیر عراق است و این بازی پیچیده هنوز ادامه دارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه