حمله به کنسولگری ایران در بصره؛ سطح تحلیل منطقه‌ای

حمله به کنسولگری ایران در بصره از سوی جمعی از آشوب‌گران و هم‌چنین حمله به دفاتر گروه‌های نزدیک به ایران در این شهر، در سطح تحلیل منطقه‌ای نیز معنادار است، البته با این پیش‌فرض که این حملات، حداقل با تمرکز بر عراق، نقطه آغاز یک طرح مهار منطقه‌ای ایران نبوده و نقطه پایان آن نیز نمی‌باشد؛

حمله به کنسولگری ایران در بصره؛ سطح تحلیل منطقه‌ای

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸حمله به کنسولگری ایران در بصره از سوی جمعی از آشوب‌گران و هم‌چنین حمله به دفاتر گروه‌های نزدیک به ایران در این شهر، در سطح تحلیل منطقه‌ای نیز معنادار است، البته با این پیش‌فرض که این حملات، حداقل با تمرکز بر عراق، نقطه آغاز یک طرح مهار منطقه‌ای ایران نبوده و نقطه پایان آن نیز نمی‌باشد؛

1- در این چارچوب بناست روابط ایران و عراق از پایه‌ای‌ترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی مورد خدشه قرار گیرد. به حاشیه‌بردن مفاهیم و افعال اعتقادی مشترک هم‌چون زیارت با گزاره‌های جنسی کذب یا بزرگ‌نمایی شده، در این راستا قابل فهم است.

2- تاکید بر این‌که مردم ایران و عراق، یکی از مقصران و سودجویان مشکلات معیشتی طرف دیگر است نیز در این راستا صورت می‌گیرد. لذا تلاش‌ برای مقصر جلوه دادن ایران در مشکلات آبی و برقی عراق از یک‌سو و تاکید بر سودجویی مردم عراق از کاهش ارزش پول ملی ایران از سوی دیگر، در دستور کار برخی رسانه‌ها قرار گرفته است.

3- نتیجه‌ی واگرایی دو ملت از یک‌دیگر، در نهایت باید منجر به افزایش تنش میان دو دولت شده و زمینه تضعیف روابط و در نگاهی منطقه‌ای، موجب تضعیف محور مقاومت شود. در این میان تاکید بر ناکارآمدی حشد‌الشعبی در شرایط کنونی و تلاش برای تصویرسازی منفی از آن برای مردم عراق، می‌تواند علاوه بر این‌که این گروه را در داخل محدود کند، ایران در عراق را نیز مهار کرده و تضعیف‌ کند.

4- در چنین شرایطی، زمینه برای مانور آمریکا و عربستان در عراق فراهم شده و محور مقاومت تضعیف خواهد شد.

✔️ بر این اساس، آن‌چه در بصره اتفاق افتاد، در ادامه تحرکات مشکوک برای تغییر ذهنیت دو ملت نسبت به یک‌دیگر است که طی هفته‌های اخیر شدت گرفت. از سوی دیگر اما حوادث بصره نمی‌تواند پایان این روند باشد؛ دشمن برای رسیدن به اهدافش، موارد دیگری را در روابط دو کشور برجسته خواهد ساخت. لذا باید طرح دشمن را شناخته و در جهت کم‌اثرسازی و بی‌اثرسازی آن گام برداشت.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه