حمله به کنسولگری ایران در بصره؛ وظایف و تکالیف حقوقی دولت عراق

جمعه‌ی گذشته، در پی اعتراضات و ناامنی‌هایی که در شهر بصره به وجود آمد، ساختمان کنسولگری ایران مورد هجوم قرار گرفته و بخشی از آن تخریب و به آتش کشیده شد. این واقعه در حالی رخ داد که دولت عراق، وظیفه داشته امنیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی ایران را در آن کشور تأمین کند.

حمله به کنسولگری ایران در بصره؛ وظایف و تکالیف حقوقی دولت عراق

📝 جمعه‌ی گذشته، در پی اعتراضات و ناامنی‌هایی که در شهر بصره به وجود آمد، ساختمان کنسولگری ایران مورد هجوم قرار گرفته و بخشی از آن تخریب و به آتش کشیده شد.

این واقعه در حالی رخ داد که دولت عراق، وظیفه داشته امنیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی ایران را در آن کشور تأمین کند.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- طبق بند 3 ماده‌ی 31 کنوانسیون 1963 وین راجع به روابط کنسولی، دولت میزبان وظیفه دارد اقدامات لازم را برای حفاظت از اماکن کنسولی دولت فرستنده در مقابل هرگونه تلاش برای تخریب و تجاوز به آن اماکن، انجام دهد.

2- لذا، با توجه به آنکه ناآرامی‌های بصره دفعتاً اتفاق نیفتاده و طی چند روز ادامه داشته است، پیش‌بینی خطر و افزایش تمهیدات حفاظتی، از وظایف دولت عراق بوده است.

3- علاوه بر این، دولت عراق وظیفه دارد هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی، تعقیب و مجازات عوامل میدانی و پشت پرده‌ی این واقعه اقدام نماید.

4- همچنین، برخی گزارش‌ها حاکی از دخالت و ارتباط مشکوک کنسولگری آمریکا در عراق با وقایع رخ‌داده است که ضرورت پیگیری جداگانه‌ای را از سوی دولت عراق ایجاب می‌کند.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه