بازی دوباره‌ی ترکیه با برگه‌ی آوارگان سوری

حتی نشست تهران و مذاکرات سه‌جانبه‌ی ترکیه، روسیه و ایران هم نتوانست مخالفت آنکارا با آغاز عملیات آزادسازی ادلب را از میان برده و یا شدت آن را کاهش دهد. ترکیه اکنون می‌‌کوشد با برگه‌ی آوارگان، کشورهای اروپایی را تهدید کند تا بلکه آن‌ها با فشارهای خود، این عملیات را متوقف سازند.

بازی دوباره‌ی ترکیه با برگه‌ی آوارگان سوری

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸حتی نشست تهران و مذاکرات سه‌جانبه‌ی ترکیه، روسیه و ایران هم نتوانست مخالفت آنکارا با آغاز عملیات آزادسازی ادلب را از میان برده و یا شدت آن را کاهش دهد. ترکیه اکنون می‌‌کوشد با برگه‌ی آوارگان، کشورهای اروپایی را تهدید کند تا بلکه آن‌ها با فشارهای خود، این عملیات را متوقف سازند.

🔸بولنت ییلدریم، رئیس هیأت امدادرسانی انسانی ترکیه روز دوشنبه تهدید کرد که اگر کشورهای اروپایی برای توقف حمله نیروهای سوری به استان ادلب مداخله نکنند، ترکیه مرزهای خود برای رفتن آوارگان سوری به اروپا را باز می‌کند. این تهدید در صورت عملی‌شدن، علاوه بر این‌که دوباره موجب غرق‌شدن برخی از آوارگان خواهد شد، موجی از ورود آن‌ها به کشورهای اروپایی را رقم زده و این کشورها را با مشکلات متعددی مواجه خواهد ساخت. پیش از این، ترکیه در سال‌های 94 و 95 با کاهش عامدانه نظارت بر مرزهای خود، چنین تهدیدی را عملی ساخت.

🔸استفاده ابزاری ترکیه از مساله آوارگان، به تهدید کردن اروپا محدود نمی‌شود. ترکیه در قالب عملیات سپر فرات در سال 95 و با این بهانه که می‌خواهد حدفاصل اعزاز تا جرابلس در شمال سوریه را جهت اسکان آوارگان مهیا سازد، به سوریه حمله کرد تا عملا مانع از پیوستن کانتون کردی عفرین با سایر کانتون‌های شرق فرات شود. اکنون این منطقه اشغالی در اختیار گروه‌های تروریستی نزدیک به ترکیه است و اسکان آوارگان در آن آن‌گونه که آنکارا مدعی بود، هیچ‌گاه رخ نداد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه