ایالات‌متحده و کره‌ی شمالی؛ کدام خلع سلاح؟

آندریا تامسون، معاون وزارت خارجه‌ی آمریکا در امور امنیت بین‌المللی و کنترل تسلیحات، به کره‌ی شمالی هشدار داده تا زمانی که آن کشور به تعهدات خود عمل نکند، آمریکا هیچ امتیازی به آن نخواهد داد. از زمان مذاکرات سنگاپور میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، هیچ پیشرفت عملی میان دو کشور جهت دستیابی به توافقی بلندمدت حاصل نشده است.

ایالات‌متحده و کره‌ی شمالی؛ کدام خلع سلاح؟

📝 آندریا تامسون، معاون وزارت خارجه‌ی آمریکا در امور امنیت بین‌المللی و کنترل تسلیحات، به کره‌ی شمالی هشدار داده تا زمانی که آن کشور به تعهدات خود عمل نکند، آمریکا هیچ امتیازی به آن نخواهد داد.

از زمان مذاکرات سنگاپور میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، هیچ پیشرفت عملی میان دو کشور جهت دستیابی به توافقی بلندمدت حاصل نشده است.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- اصلی‌ترین مانع دستیابی به توافق میان کره‌ی شمالی و ایالات‌متحده را، می‌توان درک و مطلوبیت متفاوت طرفین از خواسته‌های مشترک دانست که یکی از مهم‌ترین این مفاهیم، «خلع سلاح» است.

2- درحالی‌که هر دو طرف از خلع سلاح حمایت کرده و آن را هدف مذاکره می‌دانند، بااین‌حال، هریک معانی و مطلوبیت‌های متفاوتی را از آن اراده می‌کنند.

3- اصلی‌ترین هدف و مطلوبیت کره‌ی شمالی از خلع سلاح، تهدیدزدایی امنیتی از خود است که لازمه‌ی آن، خلع سلاح کل شبه‌جزیره‌ی کره، به شمول ایالات‌متحده است.

4- این در حالی است که آمریکا از طرح خلع سلاح، هدفی دیگر را دنبال می‌کند و آن، از بین بردن مزیت‌های راهبردی کره‌ی شمالی است: برچیده شدن کامل، تضمین‌شده و غیرقابل‌بازگشت زیرساخت‌های هسته‌ای و موشکی. آنچه که به از بین رفتن توان بازدارندگی کره‌ی شمالی منتهی می‌شود. بازدارندگی‌ای که به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، اصلی‌ترین مانع حمله‌ی نظامی آمریکا به کره‌ی شمالی بوده است.

5- از سوی دیگر، مبهم و معطوف به آینده بودن تعهدات احتمالی آمریکا و همچنین تجربه‌ی ناموفق ایران از برجام و بدعهدی ایالات‌متحده، عوامل دیگر بدبینی کره‌ی شمالی و عدم اقدام جدی در راستای خلع سلاح است.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه