بازی هوشمندانه آمریکا در عراق و یک نکته برای ایران

کاخ سفید، بامداد روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا بابت هر گونه حمله‌ای که منجر به زخمی شدن پرسنل یا خسارت به اماکن دولت ایالات متحده شود، ایران را مسئول می‌داند. این درحالی است که حملاتی که طی روزهای اخیر به کنسولگری آمریکا در بصره و سفارت این کشور در بغداد صورت گرفته، در مقابل آن‌چه برای کنسولگری ایران در بصره اتفاق افتاد، بسیار ناچیز است.

بازی هوشمندانه آمریکا در عراق و یک نکته برای ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸کاخ سفید، بامداد روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا بابت هر گونه حمله‌ای که منجر به زخمی شدن پرسنل یا خسارت به اماکن دولت ایالات متحده شود، ایران را مسئول می‌داند. این درحالی است که حملاتی که طی روزهای اخیر به کنسولگری آمریکا در بصره و سفارت این کشور در بغداد صورت گرفته، در مقابل آن‌چه برای کنسولگری ایران در بصره اتفاق افتاد، بسیار ناچیز است.

🔸این موضع رسمی آمریکا، فارغ از صحت و سقم آن، یک معنای آشکار دارد؛ از نظر کاخ سفید، ایران در پی صدمه وارد ساختن به اماکن آمریکا است. در واقع آمریکا با این موضعِ پیش از وقوع حادثه‌، در پی مقصرنمایی از ایران است. آمریکا در نبرد چند بعدی با ایران، نمی‌ایستد تا حادثه رخ دهد و سپس آن را منتسب به ایران کند بلکه قبل از حادثه، زمینه‌ی واقعی جلوه نمودن اتهام‌زنیِ پس از حادثه را تدبیر کرده است.

🔸جمهوری اسلامی ایران قبل از حمله به کنسولگری‌اش در بصره، چنین موضعی اتخاذ نکرد و این در حالی بود که بصره به معنای واقعی بی‌ثبات و آشوب‌زده بود و با توجه به برخی نشانه‌ها، امکان حمله به کنسولگری ایران در این شهر وجود داشت. وقتی کنسولگری مورد حمله قرار گرفت، آن‌گاه سیاست رسانه‌ای بر این محور قرار گرفت که مداخله‌گران خارجی در پی این ماجرا بوده‌اند و برخی اظهارات در خصوص همکاری آشوب‌گران با آمریکا طرح شد.

🔸به نظر می‌رسد ماجرای رخ‌داده برای کنسولگری ایران و بیانیه اخیر کاخ سفید، در نهایت می‌تواند به یک ایده عملیاتی برای جمهوری اسلامی ایران منجر شود؛ قبل از وقوع حادثه و در حالی که امکان رخدادی ناگوار برای اماکن ایران در عراق وجود دارد، باید مسئولیت هرگونه حادثه‌ای برای این اماکن را برعهده آمریکا گذاشت. این محور رسانه‌ای، می‌تواند به مدیریت فضای پس از حادثه، کمک کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه