شبکه بازیگران در حادثه تروریستی اهواز؛ بازیگران عملیاتی

استان خوزستان از آن‌‌جا که کانونی‌ترین منطقه نظامی در دوران جنگ تحمیلی بوده و علاوه بر مجاورت جغرافیایی، از اشتراکات قومیتی با عراق نیز برخوردار است، از همان ایام، محل تلاقی سه گروه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است

شبکه بازیگران در حادثه تروریستی اهواز؛ بازیگران عملیاتی
 
📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین 
 
🔸استان خوزستان از آن‌‌جا که کانونی‌ترین منطقه نظامی در دوران جنگ تحمیلی بوده و علاوه بر مجاورت جغرافیایی، از اشتراکات قومیتی با عراق نیز برخوردار است، از همان ایام، محل تلاقی سه گروه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است؛
 
1- تجزیه‌طلب‌های عرب؛ اگرچه تاسیس برخی از این گروهک‌ها به پیش از انقلاب اسلامی باز می‌گردد اما با وقوع انقلاب و آغاز برخی حرکت‌های شورشی در استان‌های مرزی، آن‌ها نیز فعال‌تر شده و در پی هم‌افزایی با برخی گروه‌های همسو برآمدند.
 
2- حزب بعث؛  با آغاز جنگ تحمیلی و حتی پیش از آن، صدام حسین و یارانش در پی یارگیری از داخل ایران بودند. عروبیت و مجاورت جغرافیایی به‌همراه ضدیت با انقلاب اسلامی، حزب بعث را به گروهک‌های تجزیه‌طلب در استان خوزستان رساند. با سرنگونی صدام، اگرچه حزب بعث منحل شد اما هم‌چنان شبکه آن فعال است. این شبکه در اشغال موصل توسط داعش و قدرت‌گیری این گروه، نقشی مهم ایفا کرد. برخی بر این باورند که این شبکه در حمله به کنسولگری ایران در بصره دست داشته است.
 
3- منافقین؛ پس از ورود منافقین به فاز مسلحانه در سال 1360 و عزل بنی‌صدر، عراق و مشخصا پادگان اشرف – مابین بغداد و ایران- اصلی‌ترین پایگاه آن‌ها شد و پیوندی مستحکم میان آن‌ها و حزب بعث و استخبارات عراق شکل گرفت. شرایط جنگی در خوزستان به همراه مجاورت جغرافیایی، زمینه حضور خرابکارانه و جاسوسانه‌ی آن‌ها در این استان را بیشتر از قبل فراهم ساخت.
 
🔸پیوندهای اطلاعاتی وقتی شکل گرفتند، به سادگی از میان نمی‌روند به خصوص که طرفین این پیوند نیز کوچک‌ترین تغییری در گفتمان خود نداده باشند.
 
🔸نگاهی به سایت‌های برخی گروهک‌های تجزیه‌طلب عرب و سایت منافقین، همچنان بیان‌گر نگاه مثبت آن‌ها به یک‌دیگر است. برخی سخنرانی‌های مریم رجوی در سایت‌های این گروهک‌ها قابل رویت است! البته منافقین اصرار دارد که بگوید بر سر تمامیت ارضی ایران، با تجزیه‌طلبان همراه نیست!
 
🔸حزب بعث، مهم‌ترین حلقه‌ی وصل گروهک‌های تجزیه‌طلب عربی و منافقین بوده است. با توجه به این‌که هم‌چنان باقی‌مانده‌های این حزب فعال‌ هستند، تداوم روابط امنیتی و اطلاعاتی آن‌ها با منافقین و تجزیه‌طلبان بسیار محتمل است.
 
✔️ شبکه بازیگران احتمالا موثر در حادثه تروریستی اهواز، بازیگران دیگری نیز دارد. سه بازیگر مذکور بعلاوه تکفیر‌ها عمدتا نقش عملیاتی دارند در حالی که در این شبکه، بازیگران سیاست‌گذار و پشتیبان هم وجود دارد. بازیگران عملیاتی عمدتا در پیوند با این بازیگران معنا می‌یابند. برای شناخت بازیگران سیاست‌گذار و پشیتبان، باید سطح تحلیل را منطقه‌ای و حتی فراتر از آن دید.
 
☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه