رئیس جمهور جدید عراق و مساله جدایی اقلیم کردستان

سال گذشته، در چنین روزهایی، مسعود بارزانی که ریاست اقلیم را برعهده داشت، با پافشاری بسیار توانست همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق را برگزار کند. اگرچه این همه‌پرسی در نهایت موجب شد تا کردها خسارت‌های بسیاری را متحمل شده و موقعیت‌شان را به لحاظ حضور در مناطق مورد مناقشه با بغداد از دست دهند، اما حالا حزب دموکرات کردستان گویا در نظر دارد تا فرایند استقلال را این‌ بار از بغداد عملی کند.

رئیس جمهور جدید عراق و مساله جدایی اقلیم کردستان

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸سال گذشته، در چنین روزهایی، مسعود بارزانی که ریاست اقلیم را برعهده داشت، با پافشاری بسیار توانست همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق را برگزار کند. اگرچه این همه‌پرسی در نهایت موجب شد تا کردها خسارت‌های بسیاری را متحمل شده و موقعیت‌شان را به لحاظ حضور در مناطق مورد مناقشه با بغداد از دست دهند، اما حالا حزب دموکرات کردستان گویا در نظر دارد تا فرایند استقلال را این‌ بار از بغداد عملی کند.

🔸فواد حسین، کاندیدای حزب دموکرات کردستان برای پست ریاست جمهوری عراق، به‌تازگی گفته است که همه‌پرسی برگزارشده در سال گذشته، قانونی و مشروع بوده است. این باور او باعث شده تا برخی جریان‌های سیاسی عراق از جمله صدری‌ها خواستار اعلام موضع کاندیداهای ریاست جمهوری درخصوص جدایی اقلیم کردستان از عراق شوند.

🔸تا کنون، در تقسیم قدرت میان دو حزب مطرح حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان، قاعده بر این بوده که ریاست اقلیم از آنِ دموکرات‌ها و ریاست جمهوری از آنِ میهنی‌ها باشد. مرحوم جلال طالبانی و فواد معصوم هر دو از اتحادیه میهنی بودند و حالا این اتحادیه، برهم صالح را برای ریاست جمهوری معرفی کرده است. به نظر می‌رسد دموکرات‌ها با معرفی کاندیدا برای ریاست جمهوری، در پی امتیازگیری بیشتر در پست‌های داخلی اقلیم و کابینه دولت عراق هستند.

✔️در صورتی‌که فواد حسین به نمایندگی از حزب دموکرات به ریاست جمهوری عراق برسد، این امکان وجود دارد که با نفوذ بارزانی بر او، بحث استقلال اقلیم دوباره برجسته شده و فضای عراق به سوی بی‌ثباتی میل کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه