نخستین دور گفتگوی امنیتی منطقه‌ای؛ به حاشیه رفتن ایالات‌متحده

نخستین دور گفتگوی امنیتی منطقه‌ای، روز چهارشنبه، چهارم مهرماه سال جاری در تهران با حضور مقامات ارشد امنیت ملی کشورهای ایران، چین، روسیه، هند و افغانستان برگزار شد. برگزاری این اجلاس، در نهمین کنفرانس امنیتی سوچی میان کشورهای شرکت‌کننده مورد توافق قرار گرفته بود.

نخستین دور گفتگوی امنیتی منطقه‌ای؛ به حاشیه رفتن ایالات‌متحده

📝 نخستین دور گفتگوی امنیتی منطقه‌ای، روز چهارشنبه، چهارم مهرماه سال جاری در تهران با حضور مقامات ارشد امنیت ملی کشورهای ایران، چین، روسیه، هند و افغانستان برگزار شد.

برگزاری این اجلاس، در نهمین کنفرانس امنیتی سوچی میان کشورهای شرکت‌کننده مورد توافق قرار گرفته بود.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- کنفرانس‌ها و نشست‌های منطقه‌ای، نقشی مهم در ایجاد ترتیبات امنیتی نوین در مناطق گوناگون دارند.

2- مهم‌ترین نکته‌ای که در گفتگوهای منطقه‌ای اخیر به چشم می‌خورد، عدم حضور ایالات‌متحده در آن‌هاست. از اصلی‌ترین هدف کنفرانس‌ها و گفتگوهایی ازاین‌دست، ایجاد ترتیباتی بدون حضور و نقش ایالات‌متحده است.

3- گرچه کنفرانس دیروز تهران با نام «گفتگوی امنیتی منطقه‌ای» تشکیل شده، بااین‌حال تمرکز اصلی نشست عملاً بر افغانستان قرار داشته است. نکته‌ی مهم، حضور مهم‌ترین مقام امنیتی این کشور در کنفرانس است.

4- به نظر می‌رسد حدود 17 سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان، مقامات آن کشور را به این نتیجه رسانده که برقراری صلح و امنیت با تکیه‌بر ایالات‌متحده در عمل به نتیجه‌ای نمی‌رسد و لازم است دولت افغانستان با کشورهایی که از جدیت کافی در مبارزه با تروریسم برخوردارند به همکاری در این حوزه بپردازد. به صورت هم‌زمان، تلاش‌هایی نیز در پارلمان افغانستان جهت اصلاح یا لغو پیمان امنیتی با آمریکا در جریان است.

5- بااین‌حال، قضاوت درباره‌ی نتایج نشست مزبور، نیازمند گذشت زمان است. نباید فراموش کرد که برقراری ترتیبات امنیتی در شرق ایران، نیازمند همکاری کشوری چون پاکستان است که از نفوذی قابل‌توجه در افغانستان برخوردار است. حضور هند در ایجاد چنین ترتیباتی، می‌تواند چالشی برای نقش‌آفرینی فعال و مثبت پاکستان باشد که باید مدیریت شود.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه