تحریم‌های جدید ایالات‌متحده علیه چین و افزایش تنش میان دو کشور

هفته‌ی گذشته، در پی خریدهای نظامی چین از روسیه، ایالات‌متحده اعلام کرد چین به دلیل نادیده گرفتن تحریم کاتسا، مشمول مجازات‌های آن تحریم می‌شود. در واکنش به این تحریم‌ها نیز، چین گفتگوهای نظامی خود را با آمریکا لغو نموده و نسبت به عدم لغو آن‌ها هشدار داده است.

تحریم‌های جدید ایالات‌متحده علیه چین و افزایش تنش میان دو کشور

📝 هفته‌ی گذشته، در پی خریدهای نظامی چین از روسیه، ایالات‌متحده اعلام کرد چین به دلیل نادیده گرفتن تحریم کاتسا، مشمول مجازات‌های آن تحریم می‌شود.

در واکنش به این تحریم‌ها نیز، چین گفتگوهای نظامی خود را با آمریکا لغو نموده و نسبت به عدم لغو آن‌ها هشدار داده است.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- در ماه اوت سال گذشته‌ی میلادی، کنگره‌ی ایالات‌متحده تحریم موسوم به کاتسا را علیه ایران، روسیه و کره‌ی شمالی وضع کرد. بااین‌حال، تا هفته‌ی گذشته، عملاً مجازاتی علیه کشورهایی که از روسیه خرید نظامی داشته‌اند وضع نشده بود.

2- بند 235 کاتسا، 12 تحریم را علیه افراد یا موجودیت‌هایی که قوانین تحریمی را نادیده بگیرند وضع کرده است که عمده‌ی آن‌ها، مربوط به منع دسترسی به خدمات سیستم‌های مالی ایالات‌متحده و مهم‌ترین آن، قطع دسترسی به دلار در تعاملات مالی است.

3- بااین‌وجود، به نظر نمی‌رسد عدم دسترسی بخش‌های توسعه‌ای ارتش چین به دلار، آسیبی جدی به این حوزه‌ها وارد نماید. علاوه بر این، چنین تحریم‌هایی می‌تواند منجر به جدی‌تر شدن ایجاد سازوکارهای پولی دوجانبه میان کشورها شود.

4- از سوی دیگر، پارلمان هند نیز خرید سامانه‌ی اس-400 را از روسیه تأیید کرده و کاتسا نتوانسته بازدارندگی موردنظر را در زمینه‌ی خریدهای تسلیحاتی از روسیه به وجود بیاورد. چندی پیش، وزیر دفاع ایالات‌متحده در همین رابطه در مورد استفاده‌ی بی‌مهابا از تحریم علیه روسیه، هشدار داده بود.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه