ایران و کنسولگری آمریکا در بصره

آمریکا روز جمعه با این ادعا که کنسول‌گری‌اش در بصره‌ی عراق، مورد تهدید است، آن را تعطیل اعلام کرده و کارکنانش را از آن خارج ساخت. آمریکا پیش‌تر و حتی دوباره این روزها، گفته بود که هر حادثه‌ای برای مراکزش در عراق رخ دهد، ایران را مسئول می‌داند.

ایران و کنسولگری آمریکا در بصره

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸آمریکا روز جمعه با این ادعا که کنسول‌گری‌اش در بصره‌ی عراق، مورد تهدید است، آن را تعطیل اعلام کرده و کارکنانش را از آن خارج ساخت. آمریکا پیش‌تر و حتی دوباره این روزها، گفته بود که هر حادثه‌ای برای مراکزش در عراق رخ دهد، ایران را مسئول می‌داند.

🔸برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گران، این اقدام آمریکا را نشانه‌ای از رویکرد جدی ایران برای مقابله با سیاست‌های آمریکا در عراق اعلام کرده‌اند. آن‌ها حتی گفته‌اند که ایران با تحدید کنش‌گری آمریکا در عراق، در پی اثرگذاری بر سیاست‌های تحریمی این کشور علیه تهران است.

🔸فارغ از صحت و سقم چنین تحلیل‌هایی، به نظر می‌رسد یکی از نتایج این اقدام آمریکا، افزایش فشار ذهنی بر ملت عراق جهت اثرگذاری آن‌ها بر همراهی دولت و حشد الشعبی با ایران است. واشنگتن در چارچوب یک طرح کلان و چند بعدی، می‌کوشد زمینه‌های هم‌گرایی میان دو کشور را کاهش و زمینه‌های واگرایی را تقویت کند. با توجه به این‌که مساله‌ی امنیت برای مردم عراق حائز اهمیت است، القاء این گزاره که ایران در پی تولید ناامنی در عراق است و رقابت با آمریکا را مهمتر از امنیت عراق می داند، می‌تواند در نگاه مردم عراق به ایران موثر واقع شود.

🔸پیش از این نیز آمریکا در سطح رسانه‌ای و رسمی کوشید تا خبر کذب انتقال تعدادی از موشک‌های ایران به عراق را برجسته سازد. این خبرسازی در حالی صورت گرفت که رقابت میان گروه‌ها برای صف‌بندی جدید در پارلمان جهت انتخاب نخست‌وزیر اوج گرفته بود و این امکان وجود داشت که این خبر کذب، هزینه‌های همراهی برخی گروه‌ها با حشد الشعبی را افزایش دهد که البته چنین نشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه