کنگره‌ی صدوشانزدهم آمریکا؛ اکثریت دموکرات یا جمهوری‌خواه؟

34 روز تا برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره‌ی ایالات‌متحده باقی مانده و مطابق قانون، متصدیان کل کرسی‌های مجلس نمایندگان و 35 کرسی مجلس سنا، مجدداً باید از سوی مردم انتخاب شوند. با توجه به جایگاه کنگره در عرصه‌ی سیاسی ایالات‌متحده، ترکیب و تعداد نمایندگان از دو جناح اصلی در آمریکا، از اهمیت بالایی برخوردار است.

کنگره‌ی صدوشانزدهم آمریکا؛ اکثریت دموکرات یا جمهوری‌خواه؟

📝 34 روز تا برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره‌ی ایالات‌متحده باقی مانده و مطابق قانون، متصدیان کل کرسی‌های مجلس نمایندگان و 35 کرسی مجلس سنا، مجدداً باید از سوی مردم انتخاب شوند.

با توجه به جایگاه کنگره در عرصه‌ی سیاسی ایالات‌متحده، ترکیب و تعداد نمایندگان از دو جناح اصلی در آمریکا، از اهمیت بالایی برخوردار است.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، بعد از انتخابات ریاست جمهوری مهم‌ترین انتخابات در ایالات‌متحده به شمار می‌آید. در حال حاضر، جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس سنا و نمایندگان، از اکثریت اعضا برخوردارند.

2- تجربه نشان داده در انتخابات‌های میان‌دوره‌ای، حزب رئیس‌جمهور در اغلب قریب به‌اتفاق موارد شکست خورده است؛ بااین‌حال، در دوره‌هایی که دولت از عملکرد مطلوب و یا رئیس‌جمهور از محبوبیت بالایی برخوردار بوده، حزب متبوع وی نتیجه‌ی بهتری کسب نموده است.

3- در دوره‌ی حاضر، علیرغم آنکه دولت از عملکرد نسبتاً مطلوبی در حوزه‌ی اقتصاد برخوردار است، محبوبیت ترامپ به‌صورت کم‌سابقه‌ای پایین است که هم‌زمانی دو عامل مذکور، پیش‌بینی نتیجه‌ی انتخابات را دشوار می‌سازد.

4- بااین‌حال، اکثر نظرسنجی‌ها گویای برتری دموکرات‌ها بر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان است. به‌صورت متوسط، در انتخابات‌های میان‌دوره‌ای، حزب رئیس‌جمهور 30 کرسی را ازدست‌داده که کم بودن محبوبیت ترامپ می‌تواند این تعداد را بیشتر کند.

5- به‌رغم مجلس نمایندگان، انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان در مجلس سنا همچنان اکثریت خود را حفظ کنند.

6- نکته‌ی مهم آن است که تغییر ترکیب مجلس نمایندگان، تغییر چندانی را در سیاست خارجی ایالات‌متحده در قبال ایران ایجاد نمی‌کند. علاوه بر اینکه مجلس نمایندگان عهده‌دار اصلی سیاست خارجی در آمریکا نیست، باید در نظر داشت که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مسئله‌ی ایران، تفاوت‌های بنیادین با یکدیگر نداشته و اهدافی یکسان را با رویکردهای متفاوت دنبال می‌کنند.

7- از سوی دیگر، آمارها نشان‌دهنده ی آن است که میزان «قطبی‌شدگی» میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به‌صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته که می‌تواند در صورت کسب اکثریت از سوی دموکرات‌ها، ترامپ را در بسیاری از سیاست‌ها دچار مشکلات جدی نماید.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه