ریاست جمهوری برهم صالح در عراق و چند نکته

شب گذشته، پارلمان عراق پس از مدت‌ها بحث و بررسی میان گروه‌های سیاسی، در نهایت دکتر برهم صالح را به‌عنوان رئیس جمهور جدید این کشور برگزید. در این خصوص چند نکته قابل تامل وجود دارد

ریاست جمهوری برهم صالح در عراق و چند نکته

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻شب گذشته، پارلمان عراق پس از مدت‌ها بحث و بررسی میان گروه‌های سیاسی، در نهایت دکتر برهم صالح را به‌عنوان رئیس جمهور جدید این کشور برگزید. در این خصوص چند نکته قابل تامل وجود دارد؛

🔸نامزد مسعود بارزانی و حزب دموکرات کردستان یعنی فواد حسین شکست سختی از برهم صالح و اتحادیه میهنی خورد. برهم صالح پس از پیروزی، از وحدت عراق سخن گفت در حالی که فواد حسین چند روز قبل، آشکار از همه‌پرسی استقلال کردستان حمایت و آن را قانونی و مشروع دانسته بود. لذا بارزانی برای پیگیری مجدد پروژه تجزیه، نمی‌تواند روی حمایت رئیس جمهور کُرد عراق حساب کند و این شکستی بسیار سخت برای اوست.

🔸پس از مرحوم جلال طالبانی (مام جلال) که حلقه وصل کردها و عرب‌ها بوده و روابط خارجی متوازن و اصولی پیشه کرده بود، فواد معصوم بر سر کار بود. به گفته کارشناسان، معصوم با شخصیت خاصش، ریاست جمهوری را اثرپذیر جلوه داد تا اثرگذار و عملا نقش این کرسی را در معادلات داخلی و خارجی عراق، تقلیل داد.

🔸برهم صالح، شخصیتی به نسبت بقیه کردها، خوش‌فکرتر است. او حتی نتوانسته بود الیگارشی‌ حاکم بر احزاب کرد و روندهای فسادزای آن‌ها را بپذیرد و عملا خطی جدا از دو حزب اصلی (دموکرات و اتحادیه میهنی) را برگزید. او البته چندی قبل به دامان اتحادیه بازگشت و نامزد آن برای ریاست جمهوری شد. انتظار از برهم صالح و متانتش در موضع‌گیری این است که کردستان قوی را ذیل عراق قوی دنبال کند. اظهارات او بیان‌گر این گزاره است اگرچه مسیر عمل، پرسنگلاخ و طمع‌برانگیز است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه