نخست‌وزیر جدید عراق و یک ملاحظه برای ایران

عادل عبدالمهدی، اکنون از سوی برهم صالح رئیس جمهور جدید عراق به‌عنوان نخست‌وزیر مکلف انتخاب شده تا کابینه را در فرصت یک ماهه به مجلس معرفی کرده و رای اعتماد بگیرد. او دارای چندین ویژگی است که تعامل با او را نیازمند ملاحظاتی هوشمندانه و احتمالا متفاوت از قبل می‌سازد.

نخست‌وزیر جدید عراق و یک ملاحظه برای ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻عادل عبدالمهدی، اکنون از سوی برهم صالح رئیس جمهور جدید عراق به‌عنوان نخست‌وزیر مکلف انتخاب شده تا کابینه را در فرصت یک ماهه به مجلس معرفی کرده و رای اعتماد بگیرد. او دارای چندین ویژگی است که تعامل با او را نیازمند ملاحظاتی هوشمندانه و احتمالا متفاوت از قبل می‌سازد.

🔸یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عبدالمهدی، تاکید او بر تکنوکرات بودن خود است. واقعیت این است که او اگرچه سابقه عضویت در مجلس اعلاء را داشته و هم‌‌اکنون هم تعاملاتی میان او و این مجلس وجود دارد اما با خروجش از این جریان سیاسی در سال‌های گذشته، کوشیده است تا خود را مستقل و تکنوکرات جلوه دهد.

🔸عراق اکنون در حوزه خدمات‌رسانی به عموم مردم، از شرایط خوبی برخوردار نیست. مشکلات مربوط به کبمود آب و قطعی‌های مکرر برق به همراه فساد زیاد در نظام اداری و مالی این کشور از یک‌سو و فراغ بال بیشتر دولت با پایان نسبی مصائب امنیتی ناشی از حضور داعش در این کشور از سوی دیگر، باعث شده تا مردم این کشور انتظار ویژه‌ای از دولت احتمالی عادل عبدالمهدی داشته باشند.

✔️انتظارات مردم و تاکید عبدالمهدی بر تکنوکرات بودنش ، باعث می‌شود تا او نسبت به رفع مشکلات مردم، تلاش بیشتری از خود نشان دهد تا جایی که احتمالا بخشی از روابط خارجی عراق را هم متناسب با چنین ضرورتی، تنظیم نماید. لذا فهم دقیق شرایط عراق و اصول رفتاری عادل عبدالمهدی، ضرورتی انکارناپذیر در شرایط کنونی برای تحکیم هرچه بیشتر روابط ایران با عراق است. هرگونه اولویت‌گذاری غلط می‌تواند زمینه را با توطئه‌گران علیه روابط دو کشور فراهم سازد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه