قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری و چند نکته

در پی اقامه‌ی دعوای ایران علیه ایالات‌متحده در دادگاه لاهه، این نهاد طی یک قرار موقت، آمریکا را از اعمال تحریم در حوزه‌های مواد غذایی و کشاورزی، اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی و خدمات و قطعات هواپیما منع کرده است.

قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری و چند نکته

📝در پی اقامه‌ی دعوای ایران علیه ایالات‌متحده در دادگاه لاهه، این نهاد طی یک قرار موقت، آمریکا را از اعمال تحریم در حوزه‌های مواد غذایی و کشاورزی، اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی و خدمات و قطعات هواپیما منع کرده است.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- اولین و مهم‌ترین نکته در بررسی و تحلیل رأی دیوان، عدم وجود ضمانت اجرا برای آن است. علیرغم آنکه ایران می‌تواند مطابق بند 2 ماده 94 منشور ملل متحد، در صورت استنکاف ایالات‌متحده از اجرای رأی، به شورای امنیت مراجعه نماید، آمریکا قادر است هرگونه تصمیم‌گیری آن نهاد را مسدود کند.

2- علاوه بر مورد مذکور، رأی دیوان ناظر و منحصر به روابط دوجانبه‌ی ایران و آمریکاست. به‌عبارت‌دیگر، حتی اگر دیوان در رأی نهایی خود ایالات‌متحده را محکوم کند، این رأی، محکومیتِ تنها بخشی از اقدامات و تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

3- همان‌گونه که گفته شد، محکومیت تنها مربوط به روابط دوجانبه بوده و تحریم‌های ثانویه و فراسرزمینی آمریکا را شامل نمی‌شود. بسیاری از کشورها و بنگاه‌ها از ترس مجازات‌های آمریکا به تعامل با ایران اقدام نمی‌کنند.

4- مسئله‌ی مهم دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که مشکل اصلی در تحریم‌های مرتبط با برخی مواد غذایی و اقلام دارویی، نه تحریم آن اقلام، که مانع‌تراشی در نقل و انتقالات دلاری در پرداخت هزینه‌ی آن‌هاست که عملاً سهم خرید از ایالات‌متحده در این اقلام، بسیار ناچیز است.

5- لازم به یادآوری است که دیوان در قرار موقت سه ماه پیش خود، از ایالات‌متحده خواسته بود از هر اقدامی که منجر به پیچیده شدن اوضاع و دشوارتر شدن بررسی موضوع از سوی دیوان شود، خودداری کند. بااین‌حال، آن کشور بازاعمال مرحله‌ی اول تحریم‌های یک‌جانبه را کمی بعد اجرایی نمود.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه