شورای امنیت اروپایی؛ دلایل و چالش‌ها

دو روز پیش، آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان) خواستار تشکیل یک شورای امنیت اروپایی شده است. ایده‌ی تشکیل چنین شورایی از حدود چهار ماه پیش در مذاکرات میان آلمان و فرانسه مطرح شده بود.

شورای امنیت اروپایی؛ دلایل و چالش‌ها

📝دو روز پیش، آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان) خواستار تشکیل یک شورای امنیت اروپایی شده است. ایده‌ی تشکیل چنین شورایی از حدود چهار ماه پیش در مذاکرات میان آلمان و فرانسه مطرح شده بود.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

⭕️ پیشنهاد مرکل را در سه سطح و حوزه باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد:

1- سطح اول: بین‌المللی
آلمان سال‌هاست که خواهان اصلاح ساختار شورای امنیت و کسب یک کرسی دائم در آن نهاد است که عملاً 5 کشور دارای حق وتو، این موضوع را نمی‌پذیرند. به همین دلیل، ایجاد نهادهایی موازی با دستورالعمل و سازوکار مشابه، برای آلمان مطلوب است.

2- سطح دوم: روابط فراآتلانتیکی
از مهم‌ترین اختلافات برخی کشورهای اروپایی (علی‌الخصوص آلمان) با ایالات‌متحده، مسائل نظامی و امنیتی است که دو مورد اخیر آن را می‌توان در مشاجرات بر سر سهم کشورها از بودجه‌ی ناتو و خط لوله‌ی نورد استریم مشاهده نمود. آلمان تمایل دارد استقلال بیشتری را در مقابل آمریکا در این حوزه‌ها به دست آورد.

3- سطح سوم: مسائل درون اروپا
ازجمله مهم‌ترین دلایل پیشنهاد آلمان، سازوکار مبتنی بر اجماع تصمیمات امنیتی و سیاست خارجی در اروپاست. این موضوع تصمیم‌گیری در برخی مسائل (نظیر تحریم‌های روسیه و نوع روابط با ایالات‌متحده) را با دشواری‌هایی مواجه نموده است. آلمان تمایل دارد با ایجاد نوعی شورای امنیت اروپایی، علاوه بر ارتقای جایگاه خود در سیاست خارجی اروپا، فرآیند تصمیم‌گیری در حوزه‌های مذکور را چابک‌تر نماید.

❗️باوجود موارد پیش‌گفته، در حال حاضر چشم‌انداز روشنی برای این طرح وجود ندارد. ازجمله مهم‌ترین مخالفان احتمالی چنین طرحی، می‌توان به کشورهای رده دوم اروپایی اشاره داشت که با اجرایی شدن آن، عملاً حق وتوی خود را در مسائل امنیتی و سیاست خارجی اروپا از دست می‌دهند.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه