آمریکا، سمپات‌های بن سلمان و ماجرای خاشقچی

این روزها، مهم‌ترین خبر در حوزه عربستان، سرنوشت جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار شهیر سعودی و مخالف سیاست‌های بن سلمان است. آن‌قدر این خبر برجسته شده که حتی مصاحبه بن سلمان با بلومبرگ هم نتوانست آن را به حاشیه براند.

آمریکا، سمپات‌های بن سلمان و ماجرای خاشقچی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻این روزها، مهم‌ترین خبر در حوزه عربستان، سرنوشت جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار شهیر سعودی و مخالف سیاست‌های بن سلمان است. آن‌قدر این خبر برجسته شده که حتی مصاحبه بن سلمان با بلومبرگ هم نتوانست آن را به حاشیه براند. اما در خصوص واکنش‌ها با این خبر، دو نکته قابل ذکر است؛

🔸در روزهایی که مقامات دولتی آمریکا، رگبار اتهامات خود را بیشتر از همیشه به سوی ایران گرفته‌ و انواع و اقسام اتهامات تروریستی و حقوق‌بشری را به ایران می‌زنند، تامل در واکنش احتمالی واشنگتن در خصوص آن‌چه برای جمال خاشقچی رخ داده است، می‌تواند درس‌آموز باشد. برخی رسانه‌ها و حتی نهادهای مطرح در سطح بین‌المللی، موضع خود را در خصوص شفاف‌سازی پرونده خاشقچی و نقش عربستان در این ماجرا، اعلام کرده‌اند اما هم‌چنان آمریکا موضعی نگرفته است. این در حالی است که اگر حادثه‌ای مشابه با شدت بسیار کمتر برای یک روزنامه‌نگار معارض ایرانی رخ داده بود، آمریکا بدون هرگونه تعلل و تحقیقی، موضعی سهمگین علیه ایران می‌گرفت.

🔸ماجرای خاشقچی، برای برخی افراد، رسانه‌ها و جریان‌های داخلی و خارجی که اعطای مجوز برای رانندگی به زنان و امکان حضور آنان در ورزشگاه‌ها از سوی بن سلمان را نشانه‌ای از بازتر شدن فضای سیاسی و اجتماعی در عربستان تلقی کرده و بعضا این رفتارهای نمادین را عاملی برای تخریب جمهوری اسلامی ایران می‌ساختند، درس مهمی دربردارد. اگر افراد دارای چنین رویکردهایی، حاضر نبودند بازداشت گسترده‌ی شاهزاده‌های سعودی و اخاذی از آن‌ها توسط بن سلمان را ببینند، امروز ناچارند رفتار عربستان با یک مخالف سیاسی (و نه اپوزیسیون سیاسی) را دیده و موارد مشابه در عربستان را به یاد آورند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه