راهپیمایی بازگشت در غزه؛ دستاوردها پس از شش ماه

راهپیمایی‌های بازگشت در مرز غزه با گذشت 6 ماه همچنان ادامه دارد و تا کنون موفق شده بر ضرورت ایجاد برون‌رفتی فوری برای وضعیت نابسامان غزه تأکید کند و رژیم صهیونیستی را به عنوان طرفی که غیرنظامیان را می‌کُشد، نشان دهد.

شش ماه است که فلسطینی‌‌های ساکن نوار غزه در میان چالش‌های سیاسی و اقتصادی به راهپیمایی‌های بازگشت ادامه می‌دهند آنهم در شرایطی که با بدتر شدن هر روزه اوضاع اقتصادی غزه، گمانه‌زنی‌ها درباره امکان درگیری نظامی با رژیم صهیونیستی در حال افزایش است.

راهپیمایی‌های بازگشت در 30 مارس (10 فروردین) همزمان با «روز زمین» با طرح و پیشنهاد تعدادی از نویسندگان و مفکران فلسطینی آغاز شد و طولی نکشید که گروه‌های فلسطینی و در رأس آنها حماس آن را به عنوان یکی از شیوه‌های مباره مسالمت‌آمیز بر عهده گرفتند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت فلسطین تا کنون بیش از 195 فلسطینی در این تظاهرات‌ها به شهادت رسیده‌اند و تعداد مجروحان به بیش از 21 هزار نفر رسیده که حدود 5300 نفر آنها با گلوله جنگی زخمی شده‌اند. بیش از 60 تن از شهدا مربوط به روز انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس (14 می) هستند.

دستاوردها

بر اساس گزارش وبگاه « عربی 21»، راهپیمایی‌های بازگشت، پیچ‌های سیاسی و میدانی بسیاری را پشت سر گذاشته و بر اساس برآوردهای کارشناسان موفق شده نقش خودش را بر طرف‌های منطقه‌ای با هدف ایجاد راه‌حلی فوری برای انسانی در غزه تحمیل کند و در واقع این راهپیمایی‌ها به عنوان اهرم فشاری بر جامعه بین‌المللی عمل کرده است. 

راهپیمایی‌های بازگشت با تجمع تظاهرات‌کنندگان فلسطینی در نوار مرزی شرق غزه با فلسطین اشغالی برگزار می‌شود تا به جامعه بین‌المللی، حقوق ملت فلسطین و در رأس آن موضوع آوارگان را یاد‌آوری کند.

در این راستا «طلال ابوظریفه» عضو کمیته ملی راهپیمایی‌های بازگشت اعلام کرد راهپیمایی‌های بازگشت علیرغم تمام شرایط سختی که نوار غزه با آن مواجه است دستاورهای سیاسی و میدانی در مقابله با طرف اسرائیلی داشته است که بارزترین آنها یکی کردن توانایی‌های جامعه فلسطینی در تمام طیف‌هاست، دیگر اینکه به جامعه بین‌المللی اعلام شده رژیم اسرائیل دولتی است که به قانون احترام نمی‌گذارد و تظاهرات‌کنندگانی را که به شیوه مسالمت‌آمیز خواستار حقوق خود هستند، می‌کشد.

وی افزود راهپیمایی‌های بازگشت موفق شد با فشار مردمی برای بازنگری در طرح موسوم به «معامله قرن» در مقابل دولت آمریکا بایستد و برخی ملت‌های منطقه را که دولت‌های آنها برای عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند، قانع کند باید در راستای احترام به ملت فلسطین در محاسبات خود بازنگری کنند.

ابوظریفه در ادامه به «عربی 21» گفت دست‌اندرکاران این راهپیمایی‌ها، طرحی راهبردی برای طولانی کردن آن برای چند ماه آینده تهیه کرده‌اند همانطور که تجربه راهپیمایی‌های بازگشت را به کرانه باختری و حتی خارج فلسطین منتقل کرده‌اند تا هدف کلی آن یعنی بازگشت آوارگان فلسطینی تحقق یابد.  

 سوءاستفاده رژیم صهیونیستی

از سوی دیگر «محمد مصلح» کارشناس ویژه امور اسرائیلی اعلام کرد برخی نکات، تأثیر بارزی بر به تعویق افتادن دستاوردهای تظاهرات بازگشت داشته که از جمله  آنها بر عهده گرفتن هدایت این راهپیمایی‌ها توسط گروه‌های فلسطینی و اعلام حمایت سیاسی و لجستیک از تحرکات مردمی است، موضوعی که رژیم اسرائیل از آن در برابر جامعه بین‌المللی استفاده کرده و می‌گوید حماس در پشت پرده این تظاهرات‌ها قرار دارد و از تظاهرات‌کنندگان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

وی افزود اشتباه دیگر که ترتیب‌دهندگان این راهپیمایی ها مرتکب شدند این بود که هزینه فداکاری‌ها را با بیشتر کردن تماس مستقیم میان تظاهرات‌کنندگان و نظامیان رژیم صهیونیستی بالا بردند و همچنین سطح توقعات از آن را افزایش دادند. 

این راهپیمایی‌ها هر جمعه در حال برگزاری است و حماس تأکید کرده تا تحقق اهداف ادامه پیدا خواهد کرد.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه