اقلیم کردستان عراق؛ استقلال با این همه اختلاف؟!

بیش از یک‌سال از برگزاری جنجالی همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق می‌گذرد. با وجود این‌که برگزاری این همه‌پرسی، زمینه‌ی عقب‌نشینی ناگزیر حکومت اقلیم از برخی دستاوردهای ناشی از حضور داعش در عراق را فراهم ساخت، اما مسعود بارزانی هم‌چنان مُصر است که آن همه‌پرسی درست بوده و اکنون نیز باید در پی استقلال بود! این اصرار وقتی همراه می‌شود با اختلاف‌های مکرر احزاب بر سر هر رویداد سیاسی، این سوال را ایجاد می‌کند که فارغ از موانع بیرونی اقلیم، به لحاظ داخلی، آیا استقلال اقلیم امکان‌پذیر است؟

اقلیم کردستان عراق؛ استقلال با این همه اختلاف؟!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻بیش از یک‌سال از برگزاری جنجالی همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق می‌گذرد. با وجود این‌که برگزاری این همه‌پرسی، زمینه‌ی عقب‌نشینی ناگزیر حکومت اقلیم از برخی دستاوردهای ناشی از حضور داعش در عراق را فراهم ساخت، اما مسعود بارزانی هم‌چنان مُصر است که آن همه‌پرسی درست بوده و اکنون نیز باید در پی استقلال بود! این اصرار وقتی همراه می‌شود با اختلاف‌های مکرر احزاب بر سر هر رویداد سیاسی، این سوال را ایجاد می‌کند که فارغ از موانع بیرونی اقلیم، به لحاظ داخلی، آیا استقلال اقلیم امکان‌پذیر است؟

🔸طی ماه‌های اخیر، کردها بر سر دو انتخابات و انتخاب یک مسئول عالی‌رتبه کشوری، دچار اختلافات جدی بوده‌‌اند. در انتخابات پارلمانی عراق که اردی‌بهشت‌ماه امسال برگزار شد، حجم اتهامات طرف‌های کردی به یک‌دیگر مبنی بر تقلب در انتخابات قابل تامل بود. در انتخابات پارلمانی اقلیم هم که چندی قبل برگزار شد، دوباره این اختلافات و اتهام‌زنی‌ها آشکار شد. کردها امسال حتی بر سر انتخاب رئیس جمهور هم به رقابتی شدید با یک‌دیگر پرداختند در حالی‌که این مساله در دوره‌های قبلی محل وفاق آن‌ها بود. اختلاف بر سر میزان مشارکت در مدیریت کرکوک، منابع درآمدی و تسلط بر منابع نفتی، حضور در کابینه اقلیم و عراق و … از دیگر موارد اختلافی طرف‌های کرد با یک‌دیگر است. آن‌ها حتی در ماجرای همه‌پرسی هم رویکرد واحدی نداشتند!

✔️به نظر می‌رسد مساله‌ی استقلال اقلیم کردستان عراق با توجه به واقعیت‌های درونی آن، بیشتر یک رویکرد سیاسی جهت تامین منافع حزبی است تا یک ایده‌ی مورد اجماع که قابلیت تحقق داشته باشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه