آمریکا، ایران و بازسازی سوریه

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا به‌تازگی گفته با نابودی داعش، کشورش دو هدف دیگر در سوریه را دنبال می‌کند: برقراری صلح و خروج ایران و نیروهای نیابتی‌اش از سوریه. او البته یک شرط هم برای دولت سوریه گذاشته است: اگر ایران و نیروهایش از سوریه خارج نشوند، حتی به اندازه یک دلار هم در بازسازی سوریه مشارکت نمی‌کند. در خصوص این اظهارات سه نکته قابل ذکر است؛

آمریکا، ایران و بازسازی سوریه

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا به‌تازگی گفته با نابودی داعش، کشورش دو هدف دیگر در سوریه را دنبال می‌کند: برقراری صلح و خروج ایران و نیروهای نیابتی‌اش از سوریه. او البته یک شرط هم برای دولت سوریه گذاشته است: اگر ایران و نیروهایش از سوریه خارج نشوند، حتی به اندازه یک دلار هم در بازسازی سوریه مشارکت نمی‌کند. در خصوص این اظهارات سه نکته قابل ذکر است؛

🔸این اظهارات پامپئو اگرچه به‌ظاهر از موضع قدرت بوده و با شرط‌گذاری همراه است اما یک معنای مهم در آن نهفته است؛ آمریکایی که در سال‌های ابتدایی بحران، هر آن‌چه از دستش برآمد برای اسقاط اسد انجام داد، حالا برای مشارکت در بازسازی این کشور، برای او شرط می‌گذارد. این مشخصا یک ناکامی در دستیابی به اصلی‌ترین هدف است. البته آمریکا در چنین مواقعی، با انعطاف، می‌کوشد تا از شرایط پیشرو بهره ببرد.

🔸در اظهارات پامپئو انسجام منطقی وجود ندارد. او در حالی از دولت سوریه خواسته تا نیروهای ایرانی را از این کشور اخراج کند که حضور نیروهای آمریکایی در این کشور بدون مجوز دولت سوریه بوده و لذا نامشروع است. از سوی دیگر اما پامپئو برای دولت سوریه – که حاکمیتش توسط آمریکا نقض شده- از مشارکت در بازسازی سخن می‌گوید البته به شرط اخراج نیروهای ایرانی. به بیان دیگر، آمریکا هم‌زمان حاکمیت دولت سوریه را نقض می‌کند اما آن را برای بازسازی به‌رسمیت می‌شناسند.

🔸اظهارات پامپئو نشان داد که آمریکا قصد بازی با مهره‌ی بازسازی را دارد. با توجه به نیازهای مبرم سوریه در حوزه بازسازی، این بازی تنها در صورتی ناکام خواهد ماند که دولت‌های همراه با سوریه هم‌چون روسیه و ایران و برخی کشورهای میانه‌رو در این عرصه با قدرت ورود کنند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه