افتتاح دفتر اتحادیه‌ی اروپا در تهران؛ تهدیدات و ملاحظات

هفته‌ی گذشته، جمعی از سفرای کشورهای اروپایی در ایران، در دیدار با اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس، مجدداً خواستار افتتاح دفتر اتحادیه‌ی اروپا در تهران شدند. /سؤال مهمی که در این زمینه باید پاسخ داده شود، این است که افتتاح این دفتر چه پیامدها و ملاحظاتی پیش روی کشور قرار می‌دهد؟

افتتاح دفتر اتحادیه‌ی اروپا در تهران؛ تهدیدات و ملاحظات

📝هفته‌ی گذشته، جمعی از سفرای کشورهای اروپایی در ایران، در دیدار با اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس، مجدداً خواستار افتتاح دفتر اتحادیه‌ی اروپا در تهران شدند.

❓سؤال مهمی که در این زمینه باید پاسخ داده شود، این است که افتتاح این دفتر چه پیامدها و ملاحظاتی پیش روی کشور قرار می‌دهد؟

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- افتتاح دفتر اتحادیه‌ی اروپا در تهران، از سوی «سرویس اقدام خارجی اروپایی» و «گروه اقدام ایران» اتحادیه‌ی اروپا در حال پیگیری است. گروه اقدام ایران در سال 2015 از سوی سرویس مذکور جهت هماهنگی سیاست‌ها در قبال ایران ایجاد شده است.

2- پس از اجرایی شدن برجام، پارلمان اروپا با انتشار یک سند، راهبرد خود را در قبال ایران در دوره‌ی پسابرجام تشریح کرد. برخی وظایف و انتظاراتی که پارلمان از سرویس اقدام خارجی و گروه اقدام ایران دارد، عبارت‌اند از:

🔸فعالیت در حوزه‌های فرهنگی و حقوق بشری (پاراگراف5)

🔸ایجاد فضای مناسب برای فعالیت نهادهای جامعه‌ی مدنی (پاراگراف 45)

🔸تلاش برای ارتقای پایبندی ایران به استانداردهای حقوق بشر اتحادیه‌ی اروپا (پاراگراف 45)

3- علاوه بر وظایف محوله، باید در نظر داشت که مسائلی چون حمایت از هم‌جنس‌بازان، بهاییان، زندانیان و محکومان امنیتی و ادعاهای حقوق بشری، از دستورکارهای مهم اتحادیه‌ی اروپا در قبال ایران است.

4- با توجه به سابقه‌ی برخی سفارتخانه‌های اروپایی در فعالیت‌های امنیتی (علی‌الخصوص در فتنه‌ی 88)، سؤال مهم دیگر، آن است که افتتاح این دفتر قرار است چه حوزه‌ای از مسائل میان ایران و اروپا را حل یا تسهیل کند؟

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه