تمدید تعلیق اقدامات مقابله‌ای FATF؛ نگاه واقع‌بینانه

اعضای گروه ویژه‌ی اقدام مالی در اجلاس اخیر خود، بار دیگر تعلیق نام ایران را از فهرست اقدامات مقابله‌ای (فهرست سیاه) تمدید کردند. این نهاد چهار ماه دیگر مجدداً راجع به بازگشت، خروج یا تمدید تعلیق نام ایران از فهرست سیاه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

تمدید تعلیق اقدامات مقابله‌ای FATF؛ نگاه واقع‌بینانه

📝اعضای گروه ویژه‌ی اقدام مالی در اجلاس اخیر خود، بار دیگر تعلیق نام ایران را از فهرست اقدامات مقابله‌ای (فهرست سیاه) تمدید کردند.

این نهاد چهار ماه دیگر مجدداً راجع به بازگشت، خروج یا تمدید تعلیق نام ایران از فهرست سیاه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- تعلیق نام ایران از فهرست اقدامات مقابله‌ای، هیچ نسبتی با تحریم‌هایی ایالات متحده ندارد و نمی‌توان برای مقابله با تهدیدهای آمریکا به آن امیدوار بود. بانک‌های بزرگ بین‌المللی، عملاً به دلیل ترس از مجازات ایالات‌متحده با ایران همکاری نمی‌کنند. لذا، نه تعلیق، که حتی خروج کامل نام ایران از فهرست مذکور نیز، نمی‌تواند آن بانک‌ها را به تعامل با ایران مجاب نماید.

2- تداوم تعلیق، عملاً به‌منزله‌ی ادامه‌ی شرایط عدم اطمینان در فضای اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران است. در این حالت، در عین اینکه ایران تمام تلاش خود را جهت تطابق با استانداردهای FATF به کار می‌گیرد، عملاً فضای سرمایه‌گذاری راکدی را تجربه می‌کند.

3- عربستان و رژیم صهیونیستی دو عضو ناظر FATF هستند. عضویت قریب‌الوقوع این دو در آن نهاد، با توجه به ساختار تصمیم‌گیری مبتنی بر اجماع، می‌تواند خروج کامل نام ایران را از فهرست سیاه بسیار دشوار نماید.

4- قرار داشتن یا خروج کامل از فهرست سیاه، وضعیتی دائمی نیست. وضعیت دائمی، وجود استانداردهای FATF است که مانند نوعی شمشیر داموکلس، همیشه روی سر اقتصاد ایران حضور دارد. پاکستان، نمونه‌ای ملموس از این وضعیت است. نام این کشور پس از خروج کامل از فهرست سیاه، مجدداً در آستانه‌ی ورود به آن فهرست قرار دارد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه