خروج احتمالی آمریکا از معاهده‌ی منع موشک‌های میان برد؛ دلایل و پیامدها

درصورتی‌که ایالات‌متحده از این پیمان خارج شود و در سال 2021 پیمان استارت جدید را با روسیه تمدید نکند، عملاً رژیم کنترل تسلیحات میان دو کشور از هم فروپاشیده و احتمالاً یک مسابقه‌ی تسلیحاتی کم‌سابقه‌ی بین‌المللی شکل خواهد گرفت.

📝طی هفته‌ی جاری، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده اعلام کرد به علت نقض پیمان منع سلاح‌های میان برد از سوی روسیه، کشور خود را از آن خارج می‌کند.

پیش‌ازاین در سال‌های 2008، 2014 و 2017 نیز اتهام نقض این پیمان علیه روسیه مطرح شده بود.

💡 تحلیل و ارزیابی

1️⃣ معاهده‌ی منع موشک‌های بالستیک که در سال 1987 میان گورباچف و ریگان به امضا رسید، منجر به نابودسازی حدود 2700 موشک کوتاه و میان برد آمریکا و شوروی شد و عملاً یکی از پایه‌های امنیت راهبردی اروپا محسوب می‌شود.

2️⃣ جدا از اقدامات روسیه، شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل خروج احتمالی آمریکا از این معاهده را فعالیت‌های چین دانست. ایالات‌متحده در حالی خود را در قیدوبند این پیمان می‌بیند که چین بدون هیچ‌گونه محدودیتی در حال ساخت موشک‌های کوتاه و میان‌برد است. آمریکا ادامه‌ی چنین روندی را عملاً به‌منزله‌ی بر هم خوردن توازن، علی‌الخصوص در منطقه‌ی آسیا-پاسیفیک تلقی می‌کند.

3️⃣ علاوه بر این، رد پای افرادی مانند بولتون و تیم امنیت ملی وی نیز در این‌گونه مواضع و اقدامات دیده می‌شود. بولتون به مخالفت با توافق‌های کنترل تسلیحاتی شهرت دارد.

4️⃣ درصورتی‌که ایالات‌متحده از این پیمان خارج شود و در سال 2021 پیمان استارت جدید را با روسیه تمدید نکند، عملاً رژیم کنترل تسلیحات میان دو کشور از هم فروپاشیده و احتمالاً یک مسابقه‌ی تسلیحاتی کم‌سابقه‌ی بین‌المللی شکل خواهد گرفت.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه