قابوس بمثابه سادات!

اقدام پادشاه عمان در میزبانی از نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اگرچه سال‌های قبل نیز در سطوح دیگری انجام شده بود اما این بار معنای خاصی دربرداشت که آن را متفاوت‌تر و تعیین‌کننده‌تر از قبل می‌سازد.

قابوس بمثابه سادات!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻اقدام پادشاه عمان در میزبانی از نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اگرچه سال‌های قبل نیز در سطوح دیگری انجام شده بود اما این بار معنای خاصی دربرداشت که آن را متفاوت‌تر و تعیین‌کننده‌تر از قبل می‌سازد.

🔸وقتی انور سادات پس از نبرد 1973 با اسرائیل، کم‌کم عَلَم مبارزه را زمین گذاشته و در پی سازش برآمد، چند سالی زمان برد تا نهایتا معاهده کمپ دیوید در سپتامبر 1979 در کاخ سفید با امضای او و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و البته میانجی‌گری کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا رسمیت یابد. بزرگ‌ترین جرم مصر در آن سال‌ها این بود که خط عربی مبارزه با اسرائیل را با همه نواقصش، شکست و باعث شد تا بعدها یاسر عرفات فلسطینی و ملک حسین اردنی نیز به جرگه به رسمیت شناسان اسرائیل بپیوندند.

🔸ماجرای عمان اما از همان ابتدا جالب بود. در حالی که غالب کشورهای عربی و اسلامی، روابط خود را با مصرِ سادات تقلیل داده یا قطع کردند، عمان تغییری در روابط خود با قاهره ایجاد نکرد چرا که اساسا به رسمیت شناختن اسرائیل برای مسقط، یک اقدام خائنانه محسوب نمی‌شد.

🔸حالا عمان جا پای مصر و سلطان قابوس جا پای انور سادات گذاشته است. اگر سادات باعث تشکیل صفی هرچند محدود از کشورهای عربی شد تا اسرائیل را به رسمیت بشناسند، حالا سلطان قابوس با میزبانی از نتانیاهو، در شرایطی که برخی کشورهای عربی هم‌چون بحرین، امارات و عربستان تا کنون چنین اقدامی را انجام نداده‌اند و در شرایطی که طرح معامله قرن از سوی آمریکا با جدیت دنبال می‌شود، زمینه‌ی ایجاد موجی از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در سطوح بالا را فراهم کرده است. از این منظر، قبح‌شکنی عمان بی‌شباهت به طرح سادات نیست، به خصوص که دولت عمان به اعتدال شهره است!

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه