سازوکار ویژه‌ی اروپا و بازاعمال مرحله‌ی دوم تحریم‌ها

در آستانه‌ی مرحله‌ی دوم بازاعمال تحریم‌ها، برخی خبرگزاری‌های خارجی، از اجرایی نشدن سازوکار ویژه‌ی مالی اروپا (SPV) تا اوایل سال جاری میلادی خبر داده‌اند. سؤالی که در این رابطه باید پاسخ داده شود، این است که این سازوکار چه نسبتی با تحریم‌های ایالات‌متحده پیدا می‌کند؟

سازوکار ویژه‌ی اروپا و بازاعمال مرحله‌ی دوم تحریم‌ها

📝در آستانه‌ی مرحله‌ی دوم بازاعمال تحریم‌ها، برخی خبرگزاری‌های خارجی، از اجرایی نشدن سازوکار ویژه‌ی مالی اروپا (SPV) تا اوایل سال جاری میلادی خبر داده‌اند.

سؤالی که در این رابطه باید پاسخ داده شود، این است که این سازوکار چه نسبتی با تحریم‌های ایالات‌متحده پیدا می‌کند؟

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- اتحادیه‌ی اروپا که برجام را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای سیاست خارجی خود می‌بیند، سعی دارد با کمترین هزینه‌ی ممکن، ایران را به ماندن در این توافق مجاب کند.

2- سازوکار ویژه‌ی اروپا پس‌ازآن مطرح شد که مقام معظم رهبری، شروطی را برای بقای برجام و ناظر به تضمین منافع ایران مطرح کردند. لذا، بزرگ‌ترین هدف سازوکار ویژه‌ی مالی، باید خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌های ایالات‌متحده باشد.

3- بااین‌حال، این سازوکار دارای نقاط ابهام بزرگی است و به نظر می‌رسد کفایت لازم را جهت برآوردن هدف اعلام‌شده ندارد.

4- بزرگ‌ترین نقطه‌ی ابهام این سازوکار، بحث امکان برداشت نقدی درآمدهای ایران است. به نظر می‌رسد روند پیش‌بینی‌شده برای این سازوکار، مشابه پیمان‌های پولی دوجانبه است و درصورتی‌که ایران امکان برداشت از این سازوکار را نداشته باشد، مجبور خواهد بود صرفاً برخی اقلام را از فروشندگانی خاص، آن‌هم با نظارت کشورهای اروپایی دریافت کند.

5- علاوه بر این، آنچه که تعیین‌کننده‌ی تداوم همکاری بسیاری از بنگاه‌های بزرگ با کشورمان است، نه سازوکار ویژه‌ی مالی، که تحریم‌های یک‌جانبه‌ی ایالات‌متحده است و عملاً به نظر نمی‌رسد این سازوکار توان خنثی‌سازی تحریم‌های مزبور را داشته باشد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه