منوط شدن بسته‌ی حمایتی اروپا به «تنش‌زدایی ایران با آمریکا»؛ چند نکته

به گفته‌ی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اروپا اجرای بسته‌ی حمایتی خود از برجام را به «تنش‌زدایی ایران با آمریکا» موکول کرده است.

منوط شدن بسته‌ی حمایتی اروپا به «تنش‌زدایی ایران با آمریکا»؛ چند نکته

📝به گفته‌ی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اروپا اجرای بسته‌ی حمایتی خود از برجام را به «تنش‌زدایی ایران با آمریکا» موکول کرده است.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- بسته‌ی حمایتی اروپا از برجام، پس از آن مطرح شد که ایالات‌متحده طی یک «اقدام تنش‌زا»، به‌صورت یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج شد.

2- نباید فراموش کرد که هدف بسته‌ی حمایتی اروپا، «تضمین منافع ایران» در برجام است و هرشرطی در اجرای آن، باید به نفع ایران باشد. توافق هسته‌ای تا زمانی ادامه خواهد یافت که منافع حضور ایران در آن توافق، بیش از منافع خروج از آن باشد.

3- نکته‌ی بعدی که باید مد نظر قرار گیرد، آن است که منشأ اصلی تنش در روابط ایران و ایالات‌متحده، خود آمریکا بوده است که خروج از یک توافق بین‌المللی چندجانبه و بازاعمال تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی، آخرین نمونه‌ی آن است.

4- منوط کردن اجرای بسته‌ی حمایتی به تنش‌زدایی با آمریکا، به‌نوعی «انداختن توپ در زمین ایران» و «ایجاد تعهد جدید» برای کشورمان است تا در صورت عدم اجرایی شدن آن، نه اروپا، که خود ایران مقصر جلوه داده شود. چنین شرطی، می‌تواند نوعی توجیه نیز جهت عدم ارائه‌ی تضمین عملی به ایران، در اختیار اروپا قرار دهد.

5- علاوه بر این، سیاست اروپا در قبال برجام را باید در چارچوب سیاست کلی‌تر آن در قبال ایران دید. نباید فراموش کرد اروپا همچنان تمایل دارد ایران را در برخی حوزه‌ها، از قبیل اتهامات تروریسم و حقوق بشر تحت‌فشار قرار دهد. چنین مواضع و شروطی در قبال برجام، می‌تواند دست اروپا را در این راستا، باز بگذارد.

6- همچنین تنش‌زدایی با آمریکا، به منزله‌ی ورود به مذاکرات منطقه‌ای و موشکی با آن کشور است که اروپا و آمریکا در این زمینه، دارای مواضع مشترکی علیه ایران هستند.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه