موفقیت اطلاعاتی ایران در برابر سازمان سیا

راشاتودی در گزارشی نوشت ، شبکه مخفی ارتباطاتی سازمان سیا توسط ایرانی ها با استفاده از سرچ گوگل شناسایی شد. در این گزارش آمده است: بررسی های انجام شده نشان می دهد شبکه تحت وب که سیا از آن برای برقراری ارتباط با منابع خود از آن استفاده می کرد، از سوی ایرانی ها با استفاده از سرچ در گوگل لو رفت و به آن نفوذ شد.

راشاتودی در گزارشی نوشت ، شبکه مخفی ارتباطاتی سازمان سیا توسط ایرانی ها با استفاده از سرچ گوگل شناسایی شد.
در این گزارش آمده است: بررسی های انجام شده نشان می دهد شبکه تحت وب که سیا از آن برای برقراری ارتباط با منابع خود از آن استفاده می کرد، از سوی ایرانی ها با استفاده از سرچ در گوگل لو رفت و به آن نفوذ شد.
این نهاد در ارتباط با آسیب پذیری های این روش اطلاع داشت اما برای اقدام در خصوص آن ناکام ماند .
احتمالا بزرگترین ناکامی سازمان اطلاعاتی آمریکا از زمان وقوع حملات یازدهم سپتامبر به اینسو، به خطر افتادن شبکه ارتباطاتی سازمان سیا بوده است که از آن برای برقراری تماس با عوامل و دارایی های خود در کشورهای خارجی استفاده می کرد و به خاطر آن چینی ها شماری از جاسوسان آمریکایی را شناسایی و اعدام کردند.
انتشار این اخبار از سوی یاهو نیوز نشان می دهد یک اتفاق مشابه نیز در #ایران رخ داد و این که ایرانی ها توانستند این سیستم را به روشی نسبتا آسان بشکنند .
از این بستر اینترنتی برای نخستین بار در مناطق جنگی در خاورمیانه استفاده شد و برای برقراری ارتباطات درازمدت یا مقابله با تلاش های ضد اطلاعاتی جدی طراحی نشده بود.
یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکایی گفت: “موضوع این بود که این روش برای مدت زمانی طولانی کارساز بود. اما این یک سامانه ابتدایی بود.”
در سال 2010 ایرانی ها توانستند در این سامانه نفوذ کنند و شمار زیادی از افراد در سیا در این باره شوکه شدند که چگونه تهران توانسته است چنین کاری انجام دهد.ایرانی ها یکی از وبسایت های مورد استفاده این شبکه را از طریق یک جاسوس دو جانبه شناسایی کردند و سپس از سرچ در گوگل برای یافتن سایت های مشابه با آن استفاده کردند. بازدیدکنندگان این سایت ها سپس ردیابی شدند و این اقدام به کشف کل شبکه سیا منجر شد.
آمریکا در این باره مطمئن نیست که آیا ایران و چین به طور جداگانه توانستند این ابزار را شکست دهند یا این که با یکدیگر همکاری داشته اند. آنها بر این باورند پکن ممکن است کشفیات خود را در ارتباط با چگونگی فعالیت کردن جاسوسان آمریکایی، با مسکو به اشتراک گذاشته باشد.
در این گزارش آمده است ، اما روس ها چنین کشفیاتی انجام ندادند. اگر سازمان سیا به سخنان یک پیمانکار دفاعی به نام جان ریدی گوش می داد -که سال ها پیش در ارتباط با آسیب پذیری این سامانه هشدار داده بود- سیا می توانست جلوی این کار را بگیرد.کار ریدی شناسایی، برقراری تماس و مدیریت منابع انسانی برای سازمان سیا در ایران بود. اما شکایت های او راه به جایی نبرد و این در حالی است که خود ریدی از سوی مافوقان خود به سبب شرمساری که او عامل آن بود یا دست کم چیزهایی که به آنها باور داشت، مجازات شد.
ایروین مک کولو تحلیل گر مسائل امنیت ملی در “پروژه پاسخ گویی دولت” در گفتگو با یاهو نیوز گفت: ” این یکی از فاجعه بارترترین ناکامی ها از زمان یازدهم سپتامبر محسوب می شود.” او همچنین گفت: ” سازمان سیا فردی را تنبیه کرد که در ارتباط با این مشکل اطلاع داده بود.”

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

پیوند وبگاه اصلی متن ترجمه شده:

https://www.yahoo.com/news/cias-communications-suffered-catastrophic-compromise-started-iran-090018710.html

ارسال دیدگاه