چرا آمریکا دسترسی ایران را به سوئیفت کاملاً قطع نمی‌کند؟

وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده اخیراً اعلام کرده دسترسی ایران به سوئیفت را کاملاً قطع نمی‌کند. اما اصلی‌ترین دلایل پشت این تصمیم چیست؟

چرا آمریکا دسترسی ایران را به سوئیفت کاملاً قطع نمی‌کند؟

📝وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده اخیراً اعلام کرده دسترسی ایران به سوئیفت را کاملاً قطع نمی‌کند.

❓اما اصلی‌ترین دلایل پشت این تصمیم چیست؟

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- سوئیفت سامانه‌ای بین‌المللی است که امکان پیام‌رسانی میان بانک‌ها را فراهم و تبادلات مالی را میان این مؤسسات، در سراسر جهان تسهیل می‌نماید. این سامانه همچنین در دوره‌ی سخت‌ترین تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران، یکی از منابع شناسایی و ردگیری تراکنش‌های مالی ایران بوده است.

2- گرچه قطع دسترسی به سوئیفت می‌تواند تعاملات بانکی را دچار چالش‌هایی نماید، بااین‌حال طی سال‌های گذشته، برخی کشورهای جهان با ایجاد پیمان‌های پولی دوجانبه و راه‌اندازی سامانه‌های بین‌المللی جایگزین، تأثیرات عدم دسترسی به این سامانه را کاهش داده‌اند.

3- ازجمله دلایلی که سیاستمداران آمریکایی را در قبال میزان دسترسی ایران به سوئیفت دو دسته کرده، حفظ امکان ردگیری تراکنش‌های مالی ایران است. برخی در ایالات‌متحده معتقدند با حفظ دسترسی حداقلی ایران به آن سامانه، علاوه بر ایجاد چالش برای نظام بانکی آن کشور، می‌توان امکان شناسایی تعاملات مالی ایران را همچنان حفظ نمود.

4- علاوه بر این، باید در نظر داشت که حتی با فرض دسترسی کامل ایران به سوئیفت نیز، اکثر بانک‌های بزرگ بین‌المللی از ترس مجازات‌های آمریکا، حاضر به خدمات‌رسانی به بانک‌های ایرانی نبوده و نیستند.

5- همچنین قطع دسترسی کامل ایران به سوئیفت می‌تواند نقض قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری بوده و امکان طرح شکایت مجدد در این حوزه را فراهم کند.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه