جنگ یمن و عمر کوتاه موضع آمریکا

چند روز قبل، وزیر خارجه و وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در مواضعی همسان و هم‌زمان، خواستار پایان جنگ یمن و آغاز مذاکرات صلح میان یمنی‌ها تا یک ماه آینده شدند. پامپئو وزیر خارجه آمریکا از ضرورت توقف حملات عربستان به هر نقطه‌ای در یمن سخن گفت و البته خواستار پایان حملات موشکی انصارالله نیز شد.

جنگ یمن و عمر کوتاه موضع آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸چند روز قبل، وزیر خارجه و وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در مواضعی همسان و هم‌زمان، خواستار پایان جنگ یمن و آغاز مذاکرات صلح میان یمنی‌ها تا یک ماه آینده شدند. پامپئو وزیر خارجه آمریکا از ضرورت توقف حملات عربستان به هر نقطه‌ای در یمن سخن گفت و البته خواستار پایان حملات موشکی انصارالله نیز شد. ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا هم موضع آمریکا را تکرار کرده و گفت که کشورش از این تصمیم حمایت می‌کند. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز هم‌زمان با وزرای دفاع و خارجه این کشور در اظهاراتی گفت: «بدترین بحران انسانی دنیا که حاصل جنگ یمن بوده و عربستان سعودی مسئول مستقیم آن است، اولین راهنما برای شناختن چهره واقعی ولی عهد سعودی است.»

🔸این‌که چرا آمریکا چنین موضعی را اعلام کرد، به سرعت به یکی از سوالات مهم در رسانه‌ها تبدیل شد تا جایی که برخی آن را به دلیل هم زمانی با پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان، بیان‌گر تلاش آمریکا برای مهار بن سلمان و یا حتی برکناری آن معرفی کردند. اما هم‌چنان این سوال مطرح بود که این موضع آمریکا را باید واقعی دانست یا خیر؟

🔸حالا با گذشت چند روز از اعلام موضع آمریکا، به نظر می‌رسد واقعی یا نمایشی بودن چنین موضعی آشکار شده است. پامپئو که پیش‌تر از عربستان و متحدانش خواسته بود به هیچ نقطه‌ای از خاک یمن حمله نکند و در مقابل از انصارالله هم خواسته بود تا حملات موشکی و پهپادی‌اش را متوقف سازد، حالا نسبت به ادامه‌ و تشدید جنگ از سوی عربستان، هیچ واکنشی نشان نداد.

🔸واقعیت این است که صحنه‌ی جنگ یمن را بدون درنظر نگرفتن آمریکا نمی‌توان تحلیل کرد. این جنگ، بدون حمایت آمریکا شروع نمی‌شد و ادامه هم نمی‌یافت. البته این به‌معنای آن نیست که آمریکا در پایان دادن به آن هم دارای همین نقش است. حتی اگر موضع پامپئو در خصوص پایان جنگ نیز واقعی می‌بود، علاوه بر این‌که عقب‌نشینی از قطع‌نامه‌ها و شروط پیشین واشنگتن تلقی می‌شد، ضمانتی برای اجرای آن، بدون در نظر گرفتن مشروعیت انصارالله وجود نداشت.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه