مشارکت ایران در پروژه‌ی کریدور اقتصادی چین و پاکستان تا چه حد جدی است؟

سفیر چین در پاکستان، اخیراً خبر از احتمال پیوستن ایران و افغانستان به پروژه‌ی کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) داده است.

مشارکت ایران در پروژه‌ی کریدور اقتصادی چین و پاکستان تا چه حد جدی است؟

📝سفیر چین در پاکستان، اخیراً خبر از احتمال پیوستن ایران و افغانستان به پروژه‌ی کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) داده است.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

📌 کریدور اقتصادی چین و پاکستان، بخشی از ابر پروژه‌ی «ابتکار کمربند-جاده» چین است که سین‌کیانگ را به بندر گوادر متصل می‌کند. پروژه‌ای مشابه (البته نه به گستردگی آن) میان ایران و هند در جریان است که با استفاده از بندر چابهار، دسترسی هند به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی را میسر می‌سازد.

❓سؤال مهمی که باید پاسخ داده شود این است که کشورهای ایران، چین، پاکستان و افغانستان هرکدام چه منفعتی در CPEC دارند؟

1- ایران: هند تعلل بسیاری در سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی بندر چابهار به خرج داده است. طرح امکان مشارکت ایران در پروژه‌های رقیب، می‌تواند هند را به جدیت بیشتر در مشارکت در پروژه ترغیب نماید.

2- چین: مشارکت ایران و افغانستان در CPEC می‌تواند منجر به تضعیف پروژه‌ی مشابه از سوی هند شود و از سوی دیگر، دو کشور مزبور را در چارچوب وابستگی متقابل، با چین همکار کند.

3- پاکستان: پاکستان طی سال‌های گذشته، دیدگاه مثبتی نسبت به توسعه‌ی کریدور شمال-جنوب و افزایش حضور هند در مرزهای غربی خود نداشته و مشارکت ایران در پروژه‌ی رقیب، در این حوزه به نفع پاکستان است.

4- افغانستان: افغانستان کشوری نیازمند سرمایه‌ی خارجی است و ورود به CPEC و جذب سرمایه‌ی این کشور، می‌تواند به تقویت زیرساخت‌های این کشور بیانجامد.

❗️پیامد: علی‌رغم منافع پیش‌گفته برای ایران، هرگونه مشارکت کشورمان در CPEC، میتواند کریدور شمال-جنوب و توسعه ی بندر چابهار را به چالش بکشد و همکاری‌ها را دچار مشکل نماید. لذا، با توجه به شرایط موجود چنین مشارکتی چندان جدی به نظر نمی‌‌رسد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه