با بیان اینکه اوضاع وفق مراد ترامپ و نتانیاهو نیست

عطوان: دوره تعرض جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به آسمان سوریه تمام شد

سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت، دوره‌ای که هواپیماهای اسرائیلی در آسمان سوریه گشت می‌زدند و تفریح می‌کردند و عکس العملی نمی‌دیدید تمام شد و بازنخواهد گشت ،آن هم در پرتو تغییر بزرگی که در معالات قدرت در سوریه ایجاد شده است.

«عبد الباری عطوان»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی سرشناس جهان عرب با انتشار یادداشتی در بخش «سخن سردبیر» روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» انتخابات در آمریکا و تنش موجود در روابط رژیم صهیونیستی با مسکو را  را به نفع جبهه مقاومت در منطقه توصیف و تاکید کرد «سوریه قوی‌تر و پرصلابت‌تر از قبل از طوفان توطئه‌ها خارج می‌شود».

سردبیر «رای الیوم» در عنوان این یادداشت آورده است: یک هفته تاریخی غرور و گستاخی ترامپ و نتانیاهو را از بین برد. نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره ترامپ را سراسمیه و بی‌اعصاب کرد… مخالفت پوتین برای دیدار با نتانیاهو تحقیر و توهینی به او بود. چرا اسرائیل مجددا تهدید به بمباران سامانه موشکی اس 300 سوریه می‌کند؟ آیا جرأت پذیرش نتایج چنین چالشی را دارد؟ باید امتحان کند.

در مقدمه این یادداشت آمده است: می‌توان گفت، بدون هیچ تردیدی هفته جاری شاید آغازی بر پایان گستاخی آمریکا و اسرائیل با هم است؛ باخت حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان دوره‌ای [مجلس نمایندگان] آمریکا ضربه دردناکی به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است که عقل و اعصاب را با هم از سر او پراند.

نویسنده افزود: در همین حال «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه خواهش و التماس نتانیاهو برای ملاقات فردا یکشنبه با وی در حاشیه مراسم یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول در پاریس را رد کرد که این مساله توهینی به نخست وزیر اسرائیل است که ناامیدانه در پی آن بود که به اختلافات روسیه و اسرائیل پایان داده و هماهنگی بین دو طرف درباره سوریه را از سرگیرد.

عطوان تاکید کرد: در حین برگزاری کنفرانس خبری پس از اعلام نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره خشم و سردرگمی در چهره ترامپ مشهود بود. هنگامی که به مجادله با خبرنگار سی.ان.ان پرداخت و او را بی‌ادب و گستاخ خواند و سپس دستور داد که مجوز این خبرنگار را برای ورود به کاخ سفید لغو کنند، این قضیه رئیس جمهور آمریکا را مثل یک فرد کوچه بازاری نشان داد که با رسانه و آزادی بیان مخالف است و برای نخستین بار در تاریخ آمریکاست که یک رئیس جمهور بدین شکل آداب و پروتکل‌های مخصوص شان و جایگاه خود را زیر پا می‌گذارد.

نویسنده گفت: اما دیگر شخصیت متکبر و گستاخ، نتانیاهوست که با رد درخواست دیدارش با رئیس جمهور روسیه به طور جدی مورد توهین و بی محلی او قرار گرفت، چرا که اقدامات تحریک آمیز اسرائیل و پیمان شکنی‌های این رژیم عامل سقوط جنگنده ایل 20 روسی در هفدهم اکتبر گذشته بر فراز آسمان سوریه بود که با کشته شدن پانزده سرنشین آن از کارشناسان اطلاعاتی روسیه همراه بود و سخنگوهای کاخ کرملین هم با فخر و غرور وجود هر گونه توافقی برای دیدار بین پوتین با نتانیاهو را انکار کردند.

وی افزود: در همین حال نتانیاهو به دروغ القا کرد که او این ملاقات را لغو کرده و زئیف الکین، وزیر محیط زیست اسرائیل هم که به لطف اینکه یک مهاجر روس تبار است و به زبان روسی تسلط دارد با نخست وزیرش در همه ملاقات‌ها با پوتین حضور می‌یابد، ادعا کرد که این دیدار به دلیل اینکه هماهنگی کارها در پاریس اجازه برگزاری چنین دیدار دوجانبه را نداده، لغو شده است.

عطوان ادامه داد: او دروغ افتضاحی به زبان آورد تا آبروی نتانیاهو حفظ شود، چون چگونه ممکن است که کارها، اجازه ملاقات رجب طیب اردوغان با پوتین را در حاشیه اجلاس بدهد و احتمالا ترامپ هم با پوتین دیدار داشته باشد اما برای ملاقات نتانیاهو با پوتین فرصتی نباشد.

به نوشته سردبیر رای الیوم، نتانیاهو این سخن متین و مطابق حق را نمی‌فهمد که می‌گوید «مراقب خشم انسان صبور نظیر پوتین باش»، این مرد آن گونه که کارشناسان شخصیت او می‌گویند، بردباری بسیار زیاد و قدرت بی نظیری درفرونشاندن خشم خود دارد اما اگر به اصطلاح از کوره در برود یک لحظه از انتقام و تلافی دریغ نمی‌کند و این چیزی است که پس از سرنگونی هواپیمای اطلاعاتی روسیه روی داد.

وی افزود: پوتین بلافاصله در کمتر از دو هفته سامانه‌های موشکی اس 300 را دراختیار ارتش سوریه قرار داد؛ اتفاقی که کلک حملات هوایی اسرائیل به سوریه را شاید تا ابد از ریشه کند در حالی که پیش از آن هواپیماهای اسرائیلی به راحتی در آسمان سوریه گشت‌زنی و هر چه را می‌خواستند بمباران می‌کردند به طوری که در کم‌تر از دو سال اخیر قریب به 210 بار مناطق مختلف سوریه را هدف حملات هوایی خود قرار دادند.

«کسنیا سفیتلووا»، عضو کمیته سیاست خارجه و دفاع در  کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی تاکید کرد که جنگنده‌های اسرائیلی از زمانی که دمشق سامانه‌های موشکی اس 300 را تحویل گرفت هیچ حمله نظامی تازه ای به سوریه نداشته و بدین ترتیب همه ادعاهای اسرائیل که خلاف این را می‌گوید، تکذیب کرد.

رای الیوم آورده است: مقامات اسرائیلی برای پوشاندن قباحت کار خود دوباره زبان تهدید به کار گرفته و وعده دادند این سامانه‌های موشکی پیشرفته را که تهدیدی برای امنیت اسرائیل است نابود می‌کنند حتی اگر بمباران این سامانه‌ها تهدیدی برای جان کارشناسان روس محسوب شود .

اما «گلعاد اردان»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم بر ضرورت حمله به حضور ایران در سوریه حتی در صورت منجر شده به یک درگیری در جبهه شمالی تاکید کرد و حضور ایران در سوریه را خطری برای آینده موجودیت رژیم اسرائیل خواند.

نویسنده نوشت: بسیاری در داخل و خارج سوریه امیدوارند که نتانیاهو به خود جرات داده و فرمان برخاستن جنگنده‌های اسرائیلی به منظور بمباران اهدافی سوری یا ایرانی در عمق سوریه را بدهد تا رهبران روسیه و سوریه را امتحان کند چون پاسخ آنها زلزله خیز و در عین حال ویرانگر خواهد بود.

وی افزود: سرنگونی هواپیمای ایل 20 روسیه هدیه‌ای ارزشمند برای پوتین بود تا خود را از زیر فشار دوستی با بنیامین نتانیاهو خلاص کند و مبالغه آمیز نیست اگر بگوییم که رئیس جمهور روسیه آرزو و انتظار چنین روزی را دشت تا از این میهمان مزاحم و سفرهای تکراری او نجات یابد یا خیلی ها این عقیده را دارندو ما هم در راس آنها هستیم.

رای الیوم به سخنان دو روز پیش «حسن احمد حسن»، یک سرلشکر ارتش سوریه نیز اشاره کرد که گفت: موشک‌های اس 300 تا حد زیادی احتمال اقدام اسرائیل برای حمله به سوریه را کاهش داد، وی تاکید کرد: این حق دولت سوریه است که از آسمان خود دفاع کند و در ادامه اظهار داشت: نمی توانم بگویم قطعا حمله ای رخ نخواهد داد، با این وجود موفقیت این حمله تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند .

به نوشته رای الیوم، «جیمز جفری»، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه نیز دو روز پیش گفت که واشنگتن از استقرار این نوع سامانه‌های موشکی روسیه در سوریه به شدت نگران است؛ اما این نگرانی برای همه کسانی که آرزوی وجود چنین موشک‌هایی را برای دفاع از حاکمیت سوریه و مقابله با حملات اسرائیل داشتند، خوشحال کننده است.

عطوان در پایان آورده است: «سوریه جدید قوی‌تر و پرصلابت‌تر از همیشه از میان خاکستر توطئه‌ها سربلند خارج می‌شود و اوضاع آن در همه سطوح بهبود می‌یابد و ابزارهای بازدارندگی برای مقابله با هر تجاوزی که آن را هدف می‌گیرد در اختیار دارد؛ دوره‌ای که هواپیماهای اسرائیلی در آسمان سوریه گشت می‌زدند و تفریح می‌کردند و پاسخی نمی‌دیدند تمام شد و بازنخواهد گشت یا امیدواریم این گونه باشد، آن هم در پرتو تغییر بزرگی که در معالات قدرت در خاک و آسمان سوریه با هم ایجاد شده است؛ پاک و منزه است تغییر دهنده حال‌ها… کسی که در پایان خندان است، خنده‌اش طولانی‌تر است».

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع:خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه