سوءاستفاده‌های آمریکا از ابزارهای مالی و امکان شکل‌گیری سازوکارهای جایگزین

سوءاستفاده و استفاده‌های بی‌رویه‌ی ایالات‌متحده از ابزار تحریم طی سال‌های گذشته، منجر به شکل‌گیری روندهایی جایگزین در حوزه‌های مالی و تجاری شده تا از اثر تحریم‌های مزبور بکاهد. بسیاری از متخصصان و مراکز آمریکایی نیز تاکنون نسبت به چنین احتمالی هشدار داده‌اند. لیست تحریمی ایالات‌متحده در حال حاضر بالغ‌بر 1200 صفحه است.

سوءاستفاده‌های آمریکا از ابزارهای مالی و امکان شکل‌گیری سازوکارهای جایگزین

📝سوءاستفاده و استفاده‌های بی‌رویه‌ی ایالات‌متحده از ابزار تحریم طی سال‌های گذشته، منجر به شکل‌گیری روندهایی جایگزین در حوزه‌های مالی و تجاری شده تا از اثر تحریم‌های مزبور بکاهد.

بسیاری از متخصصان و مراکز آمریکایی نیز تاکنون نسبت به چنین احتمالی هشدار داده‌اند. لیست تحریمی ایالات‌متحده در حال حاضر بالغ‌بر 1200 صفحه است.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- برای مدت بیش از سه دهه، تحریم محبوب‌ترین ابزار سیاست خارجی آمریکا بوده است؛ بااین‌حال، تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری به‌اندازه‌ی ترامپ اشتیاق و میل وضع و استفاده از تحریم نداشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت وی طی یکسال اول ریاست جمهوری خود، سه برابر سال اول دولت اوباما، افراد و نهادهای خارجی را به لیست تحریمی افزوده است.

2- تحریم‌های یک‌جانبه‌ی آمریکا، حداقل دو دسته از نهادها و کشورها را تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد نارضایتی می‌شود:

🔸کشورها و نهادهای تحت تحریم؛

🔸کشورها و نهادهایی که به‌صورت غیرمستقیم از تحریم‌ها متأثر می‌شوند.

📌مجموعه‌ی کشورها و نهادهای مذکور، بخش بزرگی از اقتصاد جهانی را در بر می‌گیرند.

3- باید توجه داشت که قدرت تحریمی ایالات‌متحده، نه معلول اقتصاد بزرگ این کشور، که تابعی از قرار داشتن اکثر نهادهای مالی و تجاری بزرگ جهان در آن است. به‌عبارت‌دیگر، درصورتی‌که جریان‌های انتقال سرمایه، در پی استفاده‌ی بی‌رویه‌ی آمریکا از ابزار تحریم، به‌مرور از آن کشور به کشورهای دیگر انتقال یابد، عملاً قدرت ایالات‌متحده در آن حوزه رو به افول می‌گذارد.

📌روسیه و چین تاکنون گام‌های قابل‌توجهی در این حوزه برداشته‌اند.

4- همچنین این نکته نیز مهم است که شکل‌گیری سازوکارهای جایگزین، پدیده‌ای یک‌روزه و کوتاه‌مدت نیست و می‌تواند روندی بلندمدت و فرسایشی برای سازوکارهای مالی آمریکا باشد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه