«ليبرمان سقط.. والمقاومة باقية»

لیبرمن سقوط کرد و مقاومت باقی است؛ این را کانال تلگرامی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» منتشر کرده است؛ عبارتی کوتاه که حکم پرچم پیروزی را دارد پس از یک نبرد دو روزه.

«ليبرمان سقط.. والمقاومة باقية»

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻لیبرمن سقوط کرد و مقاومت باقی است؛ این را کانال تلگرامی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» منتشر کرده است؛ عبارتی کوتاه که حکم پرچم پیروزی را دارد پس از یک نبرد دو روزه. اما این پیروزی دو بعد دارد؛

🔸پیروزی نظامی؛ ماجرا از آن‌جا آغاز شد که یک تیم کماندویی با لباس زنانه وارد نوار غزه شدند. در یکی از ایست و بازرسی‌ها، هویت آن‌ها آشکار می‌شود و درگیری آغاز می‌شود. چند عضو گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، در این درگیری شهید می‌شوند. اما سرکرده‌ی این تیم کماندویی نیز به هلاکت می‌رسد. این شخص آن‌قدر برای اسرائیل حائز اهمیت بوده که لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم – که حالا استعفا داده است- می‌گوید او خدمات بسیار ارزشمندی داشت که ما را به او مدیون می‌سازد و نمی‌توان هویت او را برای چندین سال آشکار کرد. این، یعنی حماس، یک مهره مهم را از میان برده است. حماس واکنش موشکی نشان می‌دهد و بیش از 400 موشک را طی دو روز راهی سرزمین‌های اشغالی می‌کند. فشار آن‌قدر زیاد است که اسرائیل نهایتا تن به آتش‌بس می‌دهد. درباره دلایل پذیرش آتش‌بس از سوی این رژیم، مواردی قابل طرح است اما در نهایت باید گفت واکنش سخت حماس، کارساز بود.

🔸پیروزی سیاسی؛ پذیرش آتش‌بس از سوی اسرائیل، عملا به یک مساله‌ی مهم میان احزاب و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تبدیل شد؛ عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف. نتانیاهوی نخست‌وزیر موافق و لیبرمنِ وزیر جنگ مخالف. در نهایت لیبرمن استعفای خود را رسما اعلام می‌کند و خواستار انتخابات زودهنگام پارلمانی می‌شود. این یعنی آرایش کابینه دستخوش تغییر شده و بحث‌ها و رقابت‌ها دوباره بالا گرفت. حالا پیروزی نظامی حماس، علاوه بر این‌که باعث شده تا لیبرمنِ جنگ‌طلب استعفا دهد، بقای نتانیاهو در قدرت را هم تهدید می‌کند و چه چیزی برای مقاومت بالاتر از این‌که دشمنش را در چند بعد، متضرر سازد؟

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه