پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان؛ چه چیزی تغییر خواهد کرد؟

در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را در دست گرفتند و جمهوری خواهان همچنان اکثریت را در سنا حفظ کردند. آیا تغییر نسبی ترکیب مجلس نمایندگان، تأثیری در سیاست خارجی ایالات‌متحده در قبال ایران خواهد داشت؟

پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان؛ چه چیزی تغییر خواهد کرد؟

📝در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را در دست گرفتند و جمهوری خواهان همچنان اکثریت را در سنا حفظ کردند.

آیا تغییر نسبی ترکیب مجلس نمایندگان، تأثیری در سیاست خارجی ایالات‌متحده در قبال ایران خواهد داشت؟

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

📌سکان‌دار اصلی سیاست خارجی ایالات‌متحده، دولت این کشور است و کنگره‌ی آمریکا، بیشتر نقشی نظارتی در این حوزه بر عهده دارد.

⭕️ بااین‌حال، تغییر ترکیب مجلس نمایندگان، احتمالاً سیاست خارجی ایالات‌متحده را در برخی حوزه‌ها دچار تغییراتی خواهد کرد. اهم این حوزه‌ها عبارت‌اند از:

1- توافق‌های تجاری: هرچند خروج از توافق‌ها و نابودکردن آن‌ها -کاری که ترامپ تاکنون مشغول آن بوده است- نیازی به تأیید کنگره ندارد، ایجاد پیمان‌های جدید، نیازمند تأیید آن است. شکل‌دهی به توافق‌های تجاری جدید (مانند توافق در حال انجام با مکزیک و کانادا) می‌تواند تحت تأثیر ترکیب جدید مجلس نمایندگان قرار گیرد.

2- مذاکره با کره‌ی شمالی: سرنوشت برجام، درس عبرتی برای معامله با یک «رئیس‌جمهور» بود. کره‌ی شمالی، درصورتی‌که مجلس نمایندگان را در موضعی مخالف با ترامپ در مذاکرات خلع سلاح ببیند، اراده‌ی خود را برای توافق با وی از دست خواهد داد.

3- بودجه‌ی نظامی و تشکیل نیروی فضایی: تغییر ترکیب کمیته‌ی نیروهای مسلح، می‌تواند دولت ترامپ را در تصویب بودجه‌ی 1.2 تریلیون دلاری برای ارتقای زرادخانه‌ی هسته‌ای و بودجه‌ی 13 میلیارد دلاری برای تشکیل نیروی فضایی با چالش مواجه نماید.

4- حضور و کمک‌های نظامی: ترکیب جدید کمیته‌های نیروهای مسلح و امور خارجه، می‌تواند دولت آمریکا را در همکاری با عربستان در حمله به مردم یمن، فروش تسلیحات به آن کشور و همچنین در موضوع جنگ سوریه با چالش روبرو کند.

❗️بااین‌حال، به نظر نمی‌رسد تغییر اکثریت در مجلس نمایندگان، سیاست خارجی آمریکا را در قبال ایران، دچار تغییری جدی نماید. هردو حزب اصلی آمریکا نظرات تقریباً یکسانی در قبال جمهوری اسلامی دارند.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه