ایرانِ حامی عراقِ عزیز، قوی، مستقل و پیشرفته

دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با برهم صالح، رئیس جمهور جدید کشور عراق فرمودند: «عراقِ عزیز، قوی، مستقل و پیشرفته برای ایران بسیار مفید است و ما در کنار برادران عراقی خود خواهیم بود.» این تاکید هوشمندانه و مبتنی بر واقعیت در حالی است که برخی دشمنان و رقبای ایران درصددند تا این‌گونه وانمود کنند که یک عراق بی‌ثبات، ناامن و غرق در مشکلات، برای ایران بهتر است.

ایرانِ حامی عراقِ عزیز، قوی، مستقل و پیشرفته

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با برهم صالح، رئیس جمهور جدید کشور عراق فرمودند: «عراقِ عزیز، قوی، مستقل و پیشرفته برای ایران بسیار مفید است و ما در کنار برادران عراقی خود خواهیم بود.» این تاکید هوشمندانه و مبتنی بر واقعیت در حالی است که برخی دشمنان و رقبای ایران درصددند تا این‌گونه وانمود کنند که یک عراق بی‌ثبات، ناامن و غرق در مشکلات، برای ایران بهتر است. در این خصوص برخی مصادیق وجود دارد که نشان از اعتقاد ایران به چنین عراقی دارد؛

🔸این نخستین بار نیست که رهبر معظم انقلاب اسلامی، با چنین ویژگی‌هایی، عراق مطلوب ایران را ترسیم می‌کنند. ایشان پیش از این با تاکید بر هوش سرشار عراقی‌ها در میان ملت‌های عرب، از ضرورت پیشرفت علمی سریع عراق سخن گفتند. طبیعی است که در صورت پیشرفت علمی، دست عراق برای رویارویی با برخی مشکلاتش بازتر خواهد شد.

🔸کلیدی‌ترین بازیگر در تامین برق عراق، ایران است و هیچ‌گاه نیز از این اهرم برای تنظیم رفتار عراق استفاده نکرده است. حتی در اوج نیاز داخلی به برق در تابستان امسال، خط انتقال برق به عراق قطع نشد اگرچه ساعات انتقال به‌گونه‌ای تنظیم شد که هم زمان با اوج مصرف داخلی نباشد.

🔸در حوزه مسائل آبی نیز، اگرچه ایران بالادست است اما همیشه سعی کرده تا با احتساب برآیندی از نیاز ملت ایران و ملت عراق، تصمیم گرفته و اقدام کند. به همین دلیل، با این‌که امکان کنترل بخش زیادی از آب‌های مرزی غرب کشور را دارد، درصد بسیار کمی از آن را در دست مهار دارد تا مبادا ملت عراق دچار فشاری غیرقابل کنترل شوند.

🔸همکاری با دولت و ملت عراق در نبرد با داعش هم که مهم‌ترین همکاری امنیتی و نظامی دو کشور بوده و بسیار درباره آن گفته شده است. آزادسازی مناطق اشغالی در عراق بدون حضور ایران، اگر نگوئیم امکان‌پذیر نبود، حتما با سرعت بسیار کمی انجام می‌شد.

🔸البته طبیعی است که ایران خود نیز از این خدمات نفع می‌برد. این طبیعت یک رابطه‌ است اما آن‌چه این روابط را منسجم‌تر می‌سازد، عدم استفاده ابزاری ایران از این خدمات است. این یک قاعده عمومی در نگاه ایران به عراق است اگرچه ممکن است، در برخی نقاط، انتقاداتی نیز وجود داشته باشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه