تشکیل ارتش اروپایی؛ دلایل و چالش‌ها

هفته‌ی گذشته، امانوئل ماکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) خواستار تشکیل ارتش مستقل اروپایی به‌منظور محافظت از کشورهای اروپایی شد. علی‌رغم موضع‌گیری تند ترامپ علیه ماکرون، چند روز بعد آنگلا مرکل نیز موضع وی را مورد حمایت قرار داد.

تشکیل ارتش اروپایی؛ دلایل و چالش‌ها

📝هفته‌ی گذشته، امانوئل ماکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) خواستار تشکیل ارتش مستقل اروپایی به‌منظور محافظت از کشورهای اروپایی شد. علی‌رغم موضع‌گیری تند ترامپ علیه ماکرون، چند روز بعد آنگلا مرکل نیز موضع وی را مورد حمایت قرار داد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- یکی از مهم‌ترین اختلافات میان آمریکا و اروپا، علی‌الخصوص از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، مسائل بودجه‌ای ناتو بوده است. ترامپ طی حدود یک سال و نیم اخیر فشار مضاعفی را بر کشورهای اروپایی جهت اختصاص دو درصد از بودجه به مسائل نظامی وارد ساخته است.

2- شاید اصلی‌ترین عامل ترجیح برخی کشورهای اروپایی مبنی بر برخورداری از ارتش مستقل اروپا، فشارهای ایالات‌متحده و تشخیص عدم تعهد آن کشور به امنیت اروپا باشد. تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا جهت خروج از پیمان منع موشک‌های میان برد، بسیاری از سیاستمداران اروپایی را راجع به امنیت آن قاره دچار نگرانی کرده است.

3- با آنکه نقطه‌ی عطف همگرایی بیشتر اروپا در حوزه‌های نظامی، با اجرای «همکاری ساختاریافته‌ی دائمی» (PESCO) از اواخر سال گذشته‌ی میلادی کلید خورد، به نظر می‌رسد نقطه‌ی تمایز خواسته‌ی اخیر ماکرون با مورد مذکور، سطح همکاری‌ها باشد. سطح همکاری‌ها در PESCO بیشتر تاکتیکی و در خواسته‌ی ماکرون، راهبردی است.

❗️بااین‌حال، تشکیل ارتش مستقل اروپایی با چالش‌هایی نیز روبروست:

1- اول آنکه صلاحیت نهایی تصمیم‌گیری در قبال استفاده از نیروی نظامی در خارج از مرزها، در اختیار پارلمان کشورهای اروپایی است و چنین موضوعی در مواقع اضطرار می‌تواند از سرعت عمل نیروی نظامی اروپا بکاهد.

2- دومین چالش، تأمین بودجه‌ی نیروی نظامی است؛ در حال حاضر، بسیاری از کشورهای اروپایی قادر به هزینه کرد حتی دو درصد از بودجه‌ی خود برای مسائل نظامی نیستند.

⭕️ صرف‌نظر از تشکیل یا عدم تشکیل ارتش مستقل اروپایی، چنین مواضعی بیانگر آن است که اروپا سعی دارد به‌مرور، خود را در حوزه‌های امنیتی نیز از مدار وابستگی به ایالات‌متحده خارج نماید.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه