قطر و ائتلاف پنجگانه؛ ابعاد و نتایج

پیشنهاد قطر مبنی بر تشکیل ائتلافی پنج جانبه متشکل از: قطر، ایران، ترکیه، سوریه و عراق حساسیت‌ها و سؤالات متنوعی را پیرامون ماهیت، ابعاد و امکان تحقق آن در اذهان کارشناسان و عموم رقم زده است.

قطر و ائتلاف پنجگانه؛ ابعاد و نتایج

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻پیشنهاد قطر مبنی بر تشکیل ائتلافی پنج جانبه متشکل از: قطر، ایران، ترکیه، سوریه و عراق حساسیت‌ها و سؤالات متنوعی را پیرامون ماهیت، ابعاد و امکان تحقق آن در اذهان کارشناسان و عموم رقم زده است. در این رابطه نکاتی قابل ذکر وجود دارد که می‌تواند ابهامات موجود را تا حدودی مرتفع سازد:

🔸مطرح ساختن این پیشنهاد در این مقطع زمانی ‌می تواند متأثر از برخی تشابهات و نیازهای وابسته به هم در منطقه باشد. قطر از سوی ائتلاف سعودی تحت تحریم قرار گرفته، ایران با تحریم‌های جدید و یکجانبه آمریکا روبروست، عراق و سوریه نیازمند بهره‌گیری از سرمایه گذاری و مشارکت کشورهای همسایه در بازسازی خرابی‌های جنگ و تقویت زیرساخت‌های خود هستند. ترکیه و قطر با یکدیگر پیمان دفاعی داشته و در تحولات منطقه‌ای هم نظر هستند. هر یک از این کشورها به نوعی در تلطیف تنگناهای یکدیگر مؤثر هستند.

🔸این ائتلاف از ابعادی سیاسی- اقتصادی برخوردار است که می تواند در ادامه، حمایت‌های روسیه و چین را به عنوان دو رقیب آمریکا جلب نماید. قطر با بهره‌مندی از توان مالی و با آگاهی از توان امنیتی جایگزین آمریکا، سعی دارد با این پیشنهاد، آمریکا را به ایجاد توازن در توجه به عربستان و قطر مجبور نماید.

🔸این اقدام به قطر فرصت می‌دهد تا پس از مهار فشارهای اولیه تحریم ائتلاف سعودی، از فاز تدافعی خارج شده و مجددا در عرصه تحولات سیاسی- اقتصادی منطقه‌ای نقش‌آفرین شود.

🔸به رغم آثار و نتایج مثبت سیاسی – اقتصادی، این ائتلاف در مسیر تحقق خود با چالش‌هایی روبروست، عراق به تازگی از بحران امنیتی خارج شده و نمی‌خواهد با حضور در یک ائتلاف، خود را در مقابل دیگر همسایگان تعریف کند و از توانمندی‌ها و حمایت‌های آن‌ها در امر بازسازی محروم و یا با واکنش‌ها و مداخلات مستقیم یا غیر مستقیم آ‌ن‌ها مواجه شود. از سویی سوریه و ترکیه نیز گرفتار چالش‌های جدی سیاسی- امنیتی بوده و امکان حضور آن‌ها در یک ائتلاف خوشبینانه تلقی می‌شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه